archiv
Učitelské noviny č. 15/2004
tisk článku

Divné směřování základní školy

Po odbočkách k mimoškolní výchově a do středního školství jsem se přes četná varování vrátil do základní školy. Nalezl jsem ji jinou a soudím, že v horším stavu. Nikoliv ze zbabělosti podotýkám, že tam, kde nyní učím, nemám problémy s vedením školy. Mám však problémy s některými žáky a jejich rodiči. Nepřivlastňuji si patent na rozum, chci jen přispět svojí troškou do myslím potřebné diskuze.


 O penězích

jsem původně psát nechtěl. Mizející 13. platy však opět zachmuřily už lehce optimistické tváře lidí, jejichž povolání je údajně posláním. Opotřebované a poničené pomůcky, mnohde i stav budov, knihoven či topení jen dokreslují hádanku, jakouže to prioritou vlády školství vlastně je.

 O chování dětí i učitelů

chci diskutovat především. Nedávné otřesné události mě nutí k zamyšlení, zda rostoucí tolerancí mnoha z nás k nevhodnému chování řady jedinců nevytváříme prostor k pozdějším „úletům“ těch zvlášť „podařených“. Děti stále méně káráme či kritizujeme a v duchu moderních trendů se snažíme co nejvíce podpořit jejich sebevědomí a pohodu. Zátěžové prvky se z vyučování vytrácejí a není to vždy dobré. Přibývá jedinců, kterým škola jako celek či někteří učitelé „nevoní“ a dávají to často okázale najevo. A pokud jsou z týlu podporováni (a často i povzbuzováni) nekritickými rodiči, máme pro konflikty zaděláno. Pozice učitele je nyní, bohužel, taková, že nemá dostatečné páky tuto situaci zvrátit.

 Ředitelům

současných „základek“ není co závidět. Peníze, kvalitní mladí učitelé a v poslední době i samotné děti jsou nedostatková zboží. K tomu nutno připočíst nemilosrdnou konkurenci víceletých gymnázií a rostoucí tlaky ze strany rodičů. Obhájit pověst školy, která je přívětivá, ale také naučí, je stále těžší.

 Školní inspekce

se z procesu doslova potichu vytratila. Ta bývalá se zajímala alespoň o to, jak který učitel učí, pro tu dnešní je „pozoruhodnou“ prioritou administrativa. Což tahle oprášit dávného inspektora, který se především zajímal o to, co a jak který učitel naučil ?

 Pedagogicko-psychologické poradny

byly svého času vydávány málem za spásu, naděje do nich vkládané se však nenaplnily. Spoustou doporučení již tak přetíženým učitelům a často nekritickým hodnocením schopností dítěte mnohdy věci pouze komplikují. Schopnosti a vůle jedince často nebývají v souladu...

 Učitel,

pevně doufám, bude i nadále rozhodujícím článkem výchovně-vzdělávacího procesu. Pro omlazení i „omužštění“ sboroven základních škol by se už opravdu mělo něco udělat. Také něco pro obranu učitele před konfliktními jedinci a někdy i jejich rodiči. Zdá se mi, že nyní už učitel nemá kam ustoupit a pokud není mimořádně kvalitní, není často kvalitní ani odučená hodina. Je zde i problém užívání drog, který se stále více objevuje i u dětí školou povinných. Drogová centra a spolupráce s nimi je nutná, ale už poněkud pozdní. V oblasti prevence se stále děje velmi málo. Bývalá PO SSM byla občas k popukání, nicméně desetitisíce dětí v její náruči putovaly téměř každý týden přírodou či pobíhaly po hřištích. Dnešní školy většinou odpoledne či o víkendech zejí prázdnotou a vůbec se nepodobají těm v USA či třeba ve Francii, kde se chlubí svými orchestry, sbory či sportovními družstvy. Zdá se mi, že chybí jakýsi pedagog volného času, schopný zorganizovat různé akce, vytvářet zájmové kroužky a v případě potřeby i smysluplně suplovat.

 Změn

by neškodilo více, od rozdělení učiva na základní a rozšiřující, přes úpravy denního režimu ke známkování, atd. Po přečtení některých bodů nového školského zákonu je moje skepse ještě větší. Zásadní problémy v něm řešeny nejsou a k uvažované liberalizaci osnov či „neznámkování“ říkám jediné: Jsem rád, že já už u toho nebudu.

Na naši misku vah globalizované ekonomiky nemůžeme dát nerostné bohatství ani peníze. Naším kapitálem bude pouze um a vzdělání. A proto upřímně, hlasitě a z celého srdce biji na poplach.

Miroslav Matěcha,
Jablonec nad Nisou.

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz