archiv
Učitelské noviny č. 15/2004
tisk článku

Stávka

Každý pátý ze školství na tom bude letos hůř. To nejsou „štvavá“ odborářská čísla, to jsou data, se kterými předstoupil před vládu ministr práce a sociálních věcí. Školské odbory mají ještě nepříznivější odhady (a MŠMT prý měkčí). Když zavoláte do škol, máte pocit, že se počet spokojených limitně blíží nule. Důvodem jsou podivné výsledky letošního rozpisu rozpočtu, který zdá se vůbec neodpovídá globálním rozpočtovým číslům a slibům - a hlavně drastické snížení dalších platů na pouhých 10 procent. Právě to uvádějí odbory jako spouštěcí impulz ke stávce. Ministerstvo namítá, že by se měly odbory zabývat důležitějšími věcmi – a navrhuje některé skutečně věcné problémy. Možná na ně stávkově opravdu někdy dojde. Když si jich je ale ministerstvo vědomo, je to snad první krok k jejich řešení – a není k tomu nutně třeba nátlak odborů.

Teď ale je výše dalších platů důležitá nejen proto, že jde o prolomení trendu růstu příjmů, ale i proto, že je ve vzduchu jednání o jejich rozpuštění do měsíčních výplat. Vláda chce asi na školství ušetřit i v dalších letech, chce jim rozdělovat co nejméně.

Ve středu 21. dubna ráno tedy radši do škol (a na úřady) nechoďte. Měli bychom si na stávky zvyknout. Pokud vláda nebude umět (nebo pokud nebude mít možnost) najít kompromisní řešení složitých situací – a je jedno, zda je to vláda levá, střední či pravá, nebo třeba současný hybrid – logicky musí nastat situace tu v tomhle, tu v jiném rezortu, že lidem dojde trpělivost. Konečně, i odboráři potřebují zdůvodnit svou existenci a projevenou aktivitou se připomenout. Nerozumná vláda jim k tomu dává tak často příležitost jako v posledních měsících. A s velkou dávkou pravděpodobnosti se dá odhadnout, že se tato příležitost bude za současných ekonomických podmínek a za současného státního managementu opakovat.

Pokud to ale budou protesty bez hmatatelného výsledku, bude to nejen špatným vysvědčením odborů (jsou slabé), vlády (je nevstřícná) a vlastně každého zaměstnance, který za to výběrem svých odborových i vládních představitelů může. Po zářijové stávkové „plichtě“ by další protest neměl vyšumět do ztracena. Znamenalo by to prohlubování nespokojenosti. Nespokojenosti z navrhovaných témat pro protesty, nespokojenosti z každodenního života. Tato nespokojenost povede k lhostejnosti, nebo k pocitu bezmoci dosáhnout změny nerevoluční cestou. Obé by mohlo být do budoucna nebezpečné.

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz