archiv
Učitelské noviny č. 45/2004
tisk článku

Školní psycholog by neměl být hudbou budoucnosti

Agresivita, která se v dětských kolektivech objevuje stále častěji, je jen špičkou ledovce. Pro učitele je to tíživé poznání. Uvědomují si totiž, že sami v přemíře povinností, které na ně běžný školní den klade, k jádru problémů nedosáhnou. Požadavek na školního psychologa, který se ještě před rokem, dvěma leckomu zdál jako zbytečný přepych, je najednou aktuální. Několika pedagogů ze základních škol jsme se proto zeptali

Potřebovali byste školního psychologa? V jakých podmínkách by měl pracovat?


JANA PILLICHOVÁ a MARKÉTA PROVAZNÍKOVÁ, ZŠ Bílá pod Pradědem

Určitě ano, při denním kolotoči učitel nemá čas s dětmi posedět, probrat jejich problémy. Míváme tendenci vidět všechno jen ze svého úhlu. Psycholog by mohl hodně pomoci i práci učitelů. Ne že by na děti žaloval, ale mohli bychom od něj dostat informace, díky nimž by bylo možné některým problémům předejít. Stane se třeba, že kolektiv vyčlení jednoho žáka. Když nevíme proč, těžko mu můžeme pomoci. Psycholog by měl mít přidělenou samostatnou místnost vybavenou tak, aby se v ní dítě cítilo v pohodě. Měl by to být externí pracovník, kterého ředitel nekoriguje. Jinak by se na něj žáci dívali jako na učitele. Člověku, který se školou spolupracuje, se spíš sv ěří.

IVA BROŽOVÁ, ZŠ J. Malíka, Chrudim

U nás psychologa máme, je to úžasné pozitivum. Jakmile se objeví jakýkoli problém, rodiče vědí, že se na něj mohou okamžitě obrátit, nemusejí čekat, až je poradna objedná. Psycholog není klasickým zaměstnancem školy, platí ho Klub rodičů. Má u nás pronajatou místnost, kde je k dispozici každou středu. Naštěstí u nás není problémů tolik.

LENKA DEMOTOVÁ, ZŠ Ludvíkovice

Pro malou školu by byl psycholog asi přepych, ale mohl by být třeba pro několik škol dohromady. Děti se kolikrát v rodině trápí s tak velkými problémy, že to, ani netušíme. Mlátí se ode zdi ke zdi, nevědí, jak dál. Nedokážeme jim pomoci, ale psycholog by možná mohl, nebo by nám alespoň poradil. Problém je, že v malých školách bývá i málo místa. Nevím, jestli by pro něj všude dokázali vyčlenit samostatnou místnost. U nás bohužel ne, ani já nemám samostatnou ředitelnu.

MARIE KONDLEROVÁ, ZŠ B. Němcové, Přerov

I když školní preventista i výchovný poradce svoji funkci plní, myslím, že kdyby škola měla k dispozici svého psychologa, bylo by to určitě ku prospěchu. Nemusel by tu pobývat každý den. Stačilo by, kdyby docházel jednou dvakrát týdně, abychom se na něj mohli obracet s problémy, s nimiž si nevíme rady. Nebo abychom se mohli v některých případech ujistit, že postupujeme správně. Určitě by potřeboval samostatnou místnost, v níž by žáci měli pocit soukromí. Měl by mít také možnost chodit do hodin, spolupracovat s třídními učiteli, výchovným poradcem, školním preventistou. Neměl by být se školou příliš těsně svázaný. Jako externí pracovník by byl nezávislý.

MILOŠ NOVOTNÝ, ZŠ Nemyčeves

Psycholog by určitě měl ve školách být, ale praktická realizace se bude odvíjet od finančních možností školy. Jako jednotřídka si o něčem takovém budeme muset nechat na hodně dlouhou dobu zdát. Ale dovedu si představit systém jednoho psychologa pro málotřídky obcí sdružených pod jednou pověřenou obcí.

FRANTIŠEK TOMÁŠEK, ZŠ Palachova, Brandýs nad Labem

Máme svého psychologa a nesmírně nám pomáhá. Není naším zaměstnancem, ale má se školou uzavřenou smlouvu o diagnostické a psychologické pomoci. Vždycky jsem tvrdil, že psycholog nesmí být řediteli školy podřízen. Měl by mít pro svoji činnost živnostenské oprávnění, na jehož základě ho škola může fakturovat. Ideální by však bylo, kdyby byl statut školního psychologa zakotven v platné školské legislativě tak, aby na něj škola měla nárok. Ukazuje se, že tam, kde školního psychologa mají, se mnoho problémů řeší snáz – a to jak problémů dětí, tak dospělých, učitelů i rodičů. Školní psycholog by měl mít k dispozici dvě místnosti. Jednu jako svoje bytostné pracoviště, kde má počítač se všemi možnými testy, kde zpracovává diagnostické zprávy, vede si evidenci atd. Kromě toho by měl mít ještě místnost, kde se setkává s klienty. Útulnou, navozující příjemnou atmosféru. Tohle bohužel ještě nemáme, ale snažíme se o to.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz