archiv
Učitelské noviny č. 45/2004
tisk článku

Proč vstupovat do rozjetého vlaku

O nových přijímačkách na vyšší stupeň víceletých gymnázií

Pryč jsou doby, kdy se nahlas hovořilo o zrušení víceletých gymnázií, která měla padnout hlavně kvůli své údajné sociální selektivitě, která ruší přirozené vazby mezi dětmi druhého stupně základní školy a která základkám „vykrádá“ ze tříd tahouny. Nový školský zákon jim potvrdil právo na existenci. Ale nebylo to zadarmo. Cenou za život je mimo jiné zavedení přijímacího řízení mezi nižším a vyšším stupněm víceletého gymnázia, které svým způsobem porušuje kontinuitu tohoto studia.


Co praví zákon

Nový školský zákon věnuje přijímání žáků do nižšího i vyššího stupně víceletého gymnázia celý jeden paragraf, z něhož zejména plyne, kdo může být přijat a jak si může podat přihlášku. Obecně však platí, že v případě obou stupňů jde vlastně o přijímání podle standardních středoškolských postupů, včetně práva ředitele školy v rámci přijímacího řízení nevypsat přijímací zkoušku (viz minulé číslo UN). Vyhláška, která by měla platit už v lednu, stanoví termín těchto zkoušek, který by měl být možná o týden, možná o několik týdnů „předsazen“ před tradiční poslední dubnový týden, a to proto, aby se neúspěšní uchazeči měli možnost hlásit do prvního kola přijímaček na jiné střední školy.

Důležitá jsou také přechodná ustanovení zákona, která říkají, že se podle nových pravidel „postupuje od přijímacího řízení do prvního ročníku šestiletého nebo osmiletého gymnázia pro školní rok 2005/2006, a to počínaje prvním ročníkem“. Přijímací řízení pro vyšší stupeň tedy zažijí na vlastní kůži až ti žáci, kteří v příštím školním roce nastoupí do primy.

Většina proti

Podle IRENY PŘÁDNÉ, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií a ředitelky libereckého Gymnázia F.X. Šaldy, znamenají přijímačky „v půli“ studia další útok proti víceletým gymnáziím, který má za úkol vyděsit rodiče.

„Zákon už ale platí a my se s ním snažíme srovnat,“ řekla pro UN. Zároveň ale upozornila, že mnozí ředitelé gymnázií míní, že nové ustanovení může prospět zejména žákům nižšího stupně, kteří budou díky němu motivováni ke studiu.

„Dnes dokonce existují gymnázia, která si dělají na konci povinné docházky jakési malé maturity. Například v naší škole si žáci vyzkoušeli srovnávací testy, aby věděli, jak by dopadli, kdyby podstoupili přijímací řízení do čtyřletého gymnázia. Nicméně nemyslím si, že je dobré, aby žák, který už jednou byl do školy přijat, musel v určitém okamžiku znovu prokazovat, že na té samé škole může pokračovat dál. Nicméně kdoví, třeba se tato ustanovení zákona do doby, než nastane chvíle prvních přijímacích řízení, ještě změní. Navíc rodiče podle našich zkušení vůbec netuší, že se tato novinka týká až žáků, kteří v příštím školním roce nastoupí do prvních ročníků, tedy nikoli těch, kteří již teď studují.

Na druhé straně, přijímací řízení a přijímací zkouška jsou do značné míry v rukou ředitele, takže mohu předpokládat, že ti žáci, kteří jsou dobří, se nemají čeho obávat. Přece si nerozpustíme třídy!“

Irena Přádná vidí jako největší kámen úrazu vstup nového žáka do již zaběhnutého kolektivu. „Ten mohou zvládnout jen ti absolutně nejlepší. Přiznám se ale, že nevidím žádný významný důvod, proč by se měli deváťáci hlásit do vyššího stupně víceletého gymnázia. Myslím, že pro ně bude méně komplikované jít rovnou do klasického čtyřletého gymnázia. Výhodné to může být pro gymnázia na malém městě, která otevírají jen víceleté studium. V tomto případě jsou možnosti uchazeče nastoupit do čtyřletého gymnázia vzhledem k dojíždění omezené a naopak gymnázium si může takto doplnit volná místa po žácích, kteří studium nezvládli. Tato možnost tu ovšem existovala i doposud.“

Je to plus

„Nejde o krok zpátky, naopak může to být motivační faktor pro ty studenty, kteří se domnívají, že po přijetí na víceleté gymnázium jim začíná sedm let nicnedělání,“ řekl UN PETR LINHART, ředitel ZŠ a Gymnázia G. Jarkovského v Praze 1.

Fakt, že ředitel víceletého gymnázia vlastně vůbec nemusí vypisovat přijímací zkoušky do vyššího stupně a v rámci přijímacího řízení přijmout všechny dosavadní studenty nižšího stupně gymnázia – komentuje slovy:

„Z mého dnešního pohledu bych na to nepřistoupil. Svědčilo by o špatné práci gymnázia, pokud by polovina jeho žáků v přijímacích zkouškách do vyššího stupně neuspěla, ale i na víceletém gymnáziu se objevují studenti, kteří nejsou příliš úspěšní, a bylo by proto účelné – i pro ně samotné – aby je nahradili schopnější žáci, kteří přijdou zvenčí.“

PETR HUSNÍK

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz