archiv
Učitelské noviny č. 45/2004
tisk článku

Vedoucí dětí a mládeže stále čekají na nový zákon

JAROSLAV TUČEK, zástupce ředitele odboru mládeže MŠMT, je již více než půl roku pověřen výkonem ředitelských pravomocí. Doposud není známo, kdo bude jako ředitel jmenován. Ať se jím nakonec stane kdokoliv, v každém případě se bude muset zabývat problémy, které nyní řeší i prozatímní ředitel. Jde zejména o témata legislativního a ekonomického charakteru.


Už velice dlouho připravuje ministerstvo školství, potažmo celá vláda, zákon o práci s mládeží. Je to již rok, co měl jít původní návrh zákona do sněmovny, poté doznal určitých změn. Jaká je momentální situace?

Zákon byl v červnu dopracován a byl opět předložen legislativní radě vlády. Rada během prázdnin projednávání přerušila, protože měla výhrady k podobným tématům jako minulý rok. Hlavní problém je v tom, že na rozdíl třeba od Německa nemáme jeden zákon, který se zabývá mládeží v nejrůznějších oblastech (sociální, zdravotnické, pracovně-právní), ale tato problematika je předmětem několika norem. Nejvíce diskutovaný byl požadavek na způsobilost vedoucích mládeže, kde MŠMT navrhuje i povinnost odborné způsobilosti. Legislativní radě se nelíbí, že zejména vedoucí pracující desítky let s dětmi by tak museli procházet pro ně formálním kurzem a mohlo by je to odradit od další činnosti.

Tato kritika se mi však zdá spíše jako politické vnímání dané právní normy, nikoliv jako hodnocení právní formulace nebo upozornění na případný nesoulad s další legislativou…

Ano, jde především o politické rozhodnutí. Podle legislativců není však tato myšlenka v návrhu zákona formulována dostatečně pregnantně a může připouštět širší výklad. Nabízí se totiž také interpretace, že otec se svými děti a s dětmi sousedů by musel mít třeba kvůli jejich společnému výletu stejně potvrzenou způsobilost jako vedoucí sdružení dětí a mládeže. Nejpozději v lednu by měl jít upravený návrh zákona znovu do legislativní rady vlády.

Peníze na činnost sdružení dětí a mládeže zatím rozděluje MŠMT. Již dlouho se však hovoří o tom, že by část těchto kompetencí měly převzít kraje. Kdy to bude?

Považujeme za optimální, aby se kraje staraly o financování organizací dětí a mládeže, které v jejich regionu působí. Ministerstvo by nadále dotovalo jen ta sdružení, která mají celostátní působnost, případně akce celostátního nebo mezinárodního významu. Konkrétní kroky však MŠMT ještě zatím nepřipravuje, protože současné dotační programy mají platnost až do roku 2006.

Výše státních dotací na oblast dětí a mládeže v posledních letech klesá: v roce 2003 to bylo 198 milionů korun, letos 174. Jakou částku v rámci státního rozpočtu má MŠMT navrženu pro příští rok? A bude dostačující?

Vládou je přislíben zhruba stejný rozsah jako na letošní rok, tedy přibližně 170 milionů. Vím, že někteří poslanci považují tuto částku za nízkou a chtěli by její navýšení. Požadavky všech subjektů pracujících s dětmi a mládeží se pohybují kolem jedné miliardy korun. Z tohoto pohledu to tedy pokrývá jen nějakých dvacet procent jejich potřeb. V rámci toho se však nachází řada projektů, které jsou nekvalitní nebo se vztahují k jiným oblastem, než na které se poskytuje dotace. Počítám s tím, že tedy bude nakonec z oněch 170 milionů korun financováno čtyřicet až padesát procent oprávněných požadavků.

Ještě jedna aktuální právní norma se týká činnosti sdružení pracujících s mládeží. Když byl letos přijat nový zákon o DPH, ministerstvo financí UN tehdy potvrdilo, že tato legislativa bude mít vliv i na sdružení dětí a mládeže, a to nejen jako na spotřebitele, ale i plátce daně. Jak vážný se zatím jeví tento dopad?

Především se zvýšily náklady na činnost sdružení, protože řada aktivit, které vykonávají, se kvůli novému zákonu dostala do vyšší daňové sazby. Nejvýrazněji se to však projeví u investičních činností. Pokud jde o přímé zdanění z hospodaření těchto organizací, věc není stále ještě dořešena. Z ministerstva financí jsme zatím nedostali jednoznačný oficiální výklad zákona.

V prosinci by měl definitivně skončit Fond dětí a mládeže, který je již několik let v likvidaci. Jak bude naloženo s posledními objekty bývalého SSM, případně zbylými finančními prostředky, které má podle zákona o likvidaci FDM spravovat ministerstvo financí?

Zbylý nemovitý majetek je buď zatížen soudními restitučními spory nebo není pro činnost sdružení dětí a mládeže vyhovující. Ministerstvo financí může část majetku přesunout na jiné rezorty, nic ale nevím o tom, co z tohoto majetku bude přesunuto do rezortu školství. Otázkou je, zda-li vůbec nějaké finanční prostředky zbudou. Jsem toho názoru, že fond zbylé finance spotřeboval na svůj provoz, respektive likvidaci.

Některé domy dětí a mládeže (DDM) se obávaly v poslední době o svoji existenci, protože se dozvěděly, že kraje se jich chtějí zbavit a obce je odmítají dále provozovat. Víte o takovýchto případech?

Zatím nebyl fyzicky zrušen jediný DDM. V několika případech, zejména na Karlovarsku, byly DDM spojeny s jiným školským zařízením. Zanikly tedy sice jako samostatný právní subjekt, ale ve své činnosti dále pokračují. Takovéto řešení nepovažuji za šťastné, protože není ani ekonomicky efektivní – úspora je jen minimální. Těchto případů je však naštěstí minimum. Většina převodů proběhla tak, že obec se kraji písemně zavázala, že bude v provozu DDM pokračovat se vším všudy.

LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
ucebnice
1590530400_polartraver.gif
anketa
Změní krizová online výuka školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
34%
42%
23%
1591221600_tyr.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz