archiv
Učitelské noviny č. 45/2004
tisk článku

Informace za všechny peníze

„Také si myslíte, že změny vycházející z exekutivy by se měly šířit všesměrně a pochopením? Proč MŠMT ČR podporuje vzdělávací akce, které místo podpory změny českého školství za rozumnou cenu podporují podnikatelský záměr různých společností?“ ptal se mimo jiné v dopise redakci ředitel jedné pražské základní školy. Jeho rozhořčení bylo odůvodněné. Nabídka vzdělávací akce opravdu vyráží dech.


Český komitét pro vědecké řízení, založený roku 1926 Masarykovou akademií práce, člen Světové asociace manažerských organizací, CIOS, Evropské rady řízení CECIOS a Českého svazu vědeckotechnických společností, pořádá v rámci podzimního seminárního servisu v budově pražské základní školy od 9.00 do 14.00 hod. seminář na téma Nový školský zákon. Lektorem je pracovník MŠMT. „Interaktivní pojetí semináře limituje počet účastníků,“ upozorňuje pořadatel akce a informuje, že základní vložné, v jehož ceně je i oběd, činí 1700 Kč. „Při neúčasti přihlášeného nebo náhradníka vložné nevracíme. Pokud budou součástí semináře písemné materiály, obdržíte je poštou.“

Pouhým nahlédnutím na webové stránky organizace sice zjistíte, že nabídka školám je levnější než jiným rezortům (ta se obvykle pohybuje kolem 2500 Kč), přesto je zejména v závěru kalendářního roku dost odvážná. Troufám si říct, že v souvislosti se změnami, které zákon školám přináší, a zvýšené odpovědnosti, kterou na ředitele škol klade, navíc nehorázná. Kalkuluje totiž s tím, že vedení škol informace o dokumentu schváleném na poslední chvíli potřebuje, když platnost zákona je za dveřmi.

ŠKOLNÍ KASA MÍVÁ MĚLKÉ DNO

Docela by mne zajímalo, jestli má Český komitét informace o tom, kolik peněz dostávají školy od státu na další vzdělávání svých pracovníků. Většina oslovených ředitelů má finance na další vzdělávání přiděleny podle počtu žáků. Částka se obvykle odvíjí od 30 – 50 Kč na žáka. Jinde dostane ředitel sumu, s kterou musí celý rok hospodařit. Nikde však nemají na rozhazování, často sáhnou do balíčku určeného na nákup učebnic. Velice často si pedagogové platí alespoň část nákladů na seminář ze svého.

VZDĚLÁVACÍ NABÍDKY SE LIŠÍ

Záleží nejen na délce vzdělávací akce, ale také na agentuře, která ji pořádá.

„Nabídek od nejrůznějších agentur chodí poměrně dost, ty nejvyšší se pohybují od 890 Kč a výše. Bohužel i za jeden den,“ říká HANA STÝBLOVÁ ze ZŠ Plzeň – Božkov. „Pro nás je zatím pořád nejvýhodnější pedagogické centrum. Za seminář ve stejné časové relaci zaplatíme od 150 do 350 Kč. Na extrémně drahé vzdělávací akci jsem nikdy nebyla, takové nabídky rovnou vyhazuji do koše.“

„Pokud vzdělávací akce organizuje původní středisko, jsou ceny podle mého názoru rozumné - od 150 do 350 Kč. Zvlášť když je na kurzu maximálně 30 lidí, je to efektivní. Něco se dozvím a ještě je prostor pro diskuzi, pro vysvětlení důležitých otázek,“ hodnotí LEOPOLD VAVRUŠA ze ZŠ Fryšták. „Ovšem jestliže jedu na seminář o novém zákoně, kde pěti stovkám lidí přednáší pracovník ministerstva a každý z nás za to zaplatí 680 Kč, je to skoro dost. Dobře, dostali jsme svačinu, kávu, vodu, něco bylo třeba zaplatit za pronajatý sál – přesto se mi to zdá hodně. Jenže na takový seminář musím, protože informace potřebuji. Abych byl spravedlivý, ještě jsem dostal sešit Sbírky zákonů, ten bych jinak těžko sháněl.“

Bylo to jednoznačné. Ředitelům vyhovovala pedagogická centra, která ve své nabídce vycházela z podmínek škol.

JAK SI ŠKOLA VYBÍRÁ

„Další vzdělávání pedagogů považuji za nezbytné. Pokud chceme školství dostat na vyšší úroveň, musí se pedagogové neustále vzdělávat,“ tvrdí LIBUŠE TUKOVÁ z málotřídní ZŠ ve Svatém Jánu nad Malší. „Bohužel jsme finančně limitováni, musím vybírat. V první řadě hledám téma, které by bylo pro konkrétní učitele potřebné. Samozřejmě se dívám i na cenu. Protože jsem sama v pedagogickém centru i na pedagogické fakultě externě přednášela, hodně lektorů znám. Když vidím jméno, které je zárukou kvality informací, někdy nad cenou přimhouřím oko.

Jinak ale nabídku za vysokou cenu nepřijmu. Ve škole máme 29 dětí, na každé dostávám 40 Kč na rok na vzdělávání všech zaměstnanců. Tak si to spočítejte.“

Vždycky však nejde jen o cenu samotné akce, kterou musí vedení školy položit na misku vah.

„Kolikrát nereagujeme na dobrý seminář jen proto, že se koná v Praze. Nehledě na čas, který učitel stráví v dopravním prostředku, musíme k ceně semináře přičíst ještě cestovní náhrady,“ upozorňovali LENKA HONOVÁ a LUBOMÍR MANĎÁK z 16. ZŠ Okružní, Zlín na problém, s nímž se většina škol potýká. Uvědomují si tohle všechno agentury, které školám akce nabízejí?

o

Tím, že se MŠMT rozhodlo transformovat pedagogická centra v tu nejnevhodnější dobu, otevřelo prostor agenturám. Je ale rozdíl mezi tím, kdo chce přinést školám potřebné informace za přijatelnou cenu a tím, kdo vidí v první řadě zisk.  Jistě, i ředitel má právo volby. Buď nabídku přijme, nebo ji hodí do koše. Letos ho však tlačí krátká lhůta, v níž začne platit zákon, na kterém je chod školy závislý. Informace přednášené pro plný sál nestačí, je třeba se ptát. Tohle ministerstvo netuší?

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz