archiv
Učitelské noviny č. 10/2004
tisk článku

Nová, horší doba

Z USA či z Německa takové zprávy občas přicházely. Žák přišel do školy ozbrojen a zbraň taky použil. Zůstali mrtví. U nás se to stát nemůže, říkali optimisté. Dnes už bohužel víme, že neměli pravdu. A ani netušíme, jestli slova o tom, že teď přijdou na řadu pistole a že se podobné případy objeví i na někde základní škole, vyslovují pesimisté, nebo realisté.

Smrt učitele rukou žáka je natolik šokující, že nutí vyslovovat rychlé soudy. Rozdělení rolí je zdá se jasné. Obětí je učitel a viníkem je učeň. Obávám se však, že to není tak jednoduché. Myslím, že obětí jsou oba. Ten pondělní okamžik, kdy chlapec použil ve třídě nůž, byl jen děsivým vyústěním situace, která musela dlouho zrát.

Právě o tom mluví psychologové. Nemuselo se to stát, kdyby si někdo narůstajícího problému všiml. Někdo, kdo rozumí projevům člověka, jehož psychika se přiblížila k obtížně stanovitelným hranicím normality.

S podobnou myšlenkou přichází i koncepce vypracovaná Institutem pedagogicko psychologického poradenství. Na každé větší škole by měl být psycholog nebo speciální pedagog. Po svitavském útoku snad budou politici rozhodující o penězích spíš nakloněni tomu, že je potřeba nutnou částku (která mimochodem není nijak horentní, nedosahuje ani 100 milionů korun za rok) najít. Nebylo by to lepší, než uvažovat o „školních policistech“ nebo o detekčních rámech?

Společnost, která kult agresivity přináší, těžko změníme. Odborníci na krizové situace přímo na školách jsou proto jen jedním krokem. Dalším musí být příprava každého učitele. V tom je studium na vysokých školách připravujících pedagogy svým absolventům hodně dlužné.

Odbory znovu oživují myšlenku, aby byli učitelé veřejnými činiteli. Jako oni jimi určitě v tom pravém slova smyslu jsou – jen kantoři nemají právní ochranu. Je to role odborů – chránit učitele. Jenže žádná právní ochrana nepomůže učiteli, který bude stát tváří v tvář ozbrojenému žáku, který v afektu vidí rudě. Tomu je v tom okamžiku jedno, jestli potom někdy stráví ve vězení pět let nebo deset.

Minulé pondělí, kdy ve svitavském učilišti zaútočil žák, jsme se ocitli v nové, horší době. Je na nás, jestli najdeme adekvátní odpověď na nové otázky, které přinesla. Pokud ne, hrozí nebezpečí, že branou, kterou šestnáctiletý učeň prošlapal, se mohou vydat další děti. Ke škodě učitelů i ke škodě své.

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz