archiv
Učitelské noviny č. 09/2004
tisk článku

Kvalita se neprodává sama

Rušení škol napříč celou naší republikou je bohužel nezpochybnitelná ekonomická nutnost. Otázka tedy nezní, jestli školy rušit, ale které, kdy a jak? Především na onu první otázku může pomoci odpovědět Česká školní inspekce.

Zákon žádnému zřizovateli neurčuje, že musí k procesu rušení či slučování školy přizvat inspektory. Nemělo by to ani smysl, když legislativa dává - v případě základní školy obci či městu, bez ohledu na kvalitu daného subjektu - právo neodvolatelně rozhodnout. A protože objektivita jakéhokoliv hodnocení je vždy do jisté míry relativní, nelze již z principu brát výsledek kontrolního orgánu jako jediný faktor pro další existenci školy. Nicméně, když bude nějaká škola inspekcí označena za podprůměrnou a druhá, srovnatelná, třeba o půl kilometru dále za vynikající, asi to již o něčem vypovídá. Pakliže se zřizovatel ale rozhodne zachovat školu špatnou a zrušit tu vynikající, která má navíc ještě nějaké specifikum ve svém vzdělávacím programu (rozšířená výuka matematiky, hudby nebo třeba zdravá škola), je to na pováženou. Proč se radní takto rozhodli? Odpověď je vždy přibližně stejná: "Víme, že škola fungovala dobře (nebo se to alespoň říká, no ono to třeba nebylo zase tak úžasné), ale nemůžeme jinak. Čísla jsou neúprosná. Málo dětí, rovná se mnoho peněz z naší obecní kasy. To si nemůžeme dovolit." Je to opravdu takto černobílé?

Není. Zastupitelé argumentují tržním principem, který je mi v zásadě sympatický, ale jedině tehdy, když není pouze záminkou k jinému cíli než ke zdravé soutěži. Když pominu případy, kdy komunální politici už vidí v prostorách dosavadní školní vily pěkně solventní firmu nebo subjekt blízký srdci či peněžence některého z radních, zůstává zde ještě holá skutečnost: Škola má sice hodnocení od inspekce úžasné, ale když do ní rodiče své děti nedávají, znamená to, že je jako klienty nezajímá. Jde o zboží, které se neprodává. Nefunguje to ale také opačně, páni zastupitelé? Co jste vy udělali pro to, abyste škole vytvořili dostatečnou reklamu, abyste jí pomohli získat "výrobní" značku, která přísluší její kvalitě? A odkud začít? Od inspekce. Zahrnout do plánu rozvoje školy její hodnocení, respektive vyjít z něho v úvahách o dalších perspektivách. Škola byla hodnocena jako vynikající? Dobře. Udělejme jí tedy reklamu a pokusme se přesvědčit rodiče, že zrovna zde mají děti větší šance na kvalitnější vzdělání a bezpečnější prostředí, než na vedlejší megaškole s tisíci hlavami, kde třeba bují šikana a kvetou drogové dýchánky.

LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz