archiv
Učitelské noviny č. 07/2004
tisk článku

Základní školství v ohrožení

Je ohroženo, protože o škole přes hlavu ředitele rozhoduje parta na čtyři roky zvolených lidí většinou velmi málo erudovaných. Ředitel je v podstatě jen loutka v jejich rukou. A tito radní, z nichž někteří mohli mít a určitě i měli problémy s absolvováním všech ročníků základní školy, se cítí být povoláni k „moudrému“ rozhodování o škole, o výši platu ředitele, o výši provozních prostředků a mnohdy budou mluvit nebo už mluví do personálního obsazení školy. Dostanou moc, kterou dovedou rádi využít, aby dokázali, že sebelepší ředitel je pouhý na nich závislý podřízený.

Pak že je pro školu rozhodující osobnost ředitele!

Ředitel chodící před radními v předklonu, schopen plnit jejich každé, i když sebehloupější přání, neschopen se důrazně zastat svých kolegů, nebude mít zřejmě jako osoba problémy.

Bude více než náležitě osobně i funkčně oceněn, radní budou s takovouto živou loutkou spokojeni, někdy přitáhnou, někdy povolí a kdyby si snad „Pan“ ředitel chtěl někdy dupnout, pak mu důrazně připomenou svou moc a prohodí něco o tom, že mohou i odvolat. Ale co kolegové, děti, atmosféra ve škole, kdo si takovéhoto ředitele a za nějaký čas i školy bude vážit?

Pak jsou snad ještě ředitelé, kteří jsou skutečnými osobnostmi, mají ohledně výchovně vzdělávacího procesu dost jasno, jednají zpříma, váží si svých kolegů, a naopak hloupost, nekoreknost… nazývají pravým jménem. Ale pozor! Takovéto osobnosti s nejvyšší pravděpodobností dříve či později narazí. Narazí na hlavy „pomazané“ a v tu ránu je ředitelův plat na úrovni slušně placeného učitele, avšak jeho odpovědnost je nesrovnatelná. Kdo se vás zastane? Krajští úředníci, kterých je mimochodem víc než hodně, ale to je na jiný článek, ti proti radním nepůjdou, a taky dost dobře ani nemohou. Ředitel je v tomto případě a stávajícím systému osoba, která má snad jedinou čestnou možnost – vzdát se funkce, aby pak byla jmenována „osobnost číslo jedna“. Ředitelé jsou nehájené tragikomické figurky bez „ochrany“.

Že se takovéto případy nedějí? Vy jste s OÚ, MÚ spokojeni? Buďte rádi. Ale hrozné je, že se to může stát a stává se to. Toto je pohled zatím ještě ředitele menší vesnické školy. Jenom připomenu, že moc radních se neblaze projevuje i ve velkých městech, viz třeba kauza Jablonec. Škola, která nemá problémy s naplněností, ba právě naopak, rodiče školu uznávají, provozní náklady jsou srovnatelné nebo lepší než v ostatních školách, bude prostě zrušena. A jací lidi mají tu moc, aby takto rozhodli? Proto si troufám tvrdit o nynějším řízení nebo spíše o postavení ZŠ, že je špatné a vede do pekel.

Zásadní změna k 1. 1. 2003 byla špatná, nebyla možnost výběru, vede k velké podřízenosti ředitele na většinou neodbornících. Přibylo daleko více papírů a více pseudoekonomů. Mám neodbytný pocit, že hlavní smysl práce ředitele ZŠ se nějak vytrácí. Pořád si ještě naivně myslím, že jsme tu hlavně pro děti. Ředitel na škole je od řízení výchovně vzdělávacího procesu, měl by řídit a kontrolovat kvalitu práce svých kolegů, starat se o jejich vzdělávání, dobrou atmosféru ve škole, o dobrý zvuk školy na veřejnosti….. 

Vážené kolegyně a kolegové, je tomu opravdu tak? Poslání školy nevidím v pronájmech tělocvičen, v hospodářské doplňkové činnosti, ve vysokém počtu živnostenských listů. Poslání základní školy vidím ve snaze vidět dál a snažit se dát budoucím dospělým dobré základy, na kterých mohou profesně i morálně stavět.

Pokud někoho toto zamyšlení osloví, může napsat na RostislavMancik@seznam.cz

a pokusíme se o tlak na naše „nejvyšší“.

Rostislav Mančík
< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz