archiv
Učitelské noviny č. 07/2004
tisk článku

Kurz v Norwichi

Kurzu, který byl připraven v rámci dalšího vydělávání pedagogických pracovníků Sokrates ´Neuro-lingvistické programování´ (dále jen NLP), jsem se zúčastnila na počátku tohoto roku ve druhém největším anglickém městě – v Norwichi. Individuálně jsem měla kurz doplněný o stáž na třech anglických školách. 

Účastníky přivítalo typické anglické počasí – drobné přeháňky, které končily tak náhle, jak začaly. O několik dní později jsme - netypicky – zažili také sněhovou kalamitu. Poprašek asi 5 cm sněhu, který se třpytil na slunci, znamenal pro místní obyvatele, kteří sníh vidí jen velmi zřídka, třídenní potíže. Našeho kurzu se tato situace dotkla jen tím, že jsme do školy museli dojít pěšky – autobusová doprava byla zastavena.

Kurz i stáž byly zaměřeny na získání informací zejména o tradičních i moderních přístupech k žákům, kteří mají  potíže s učením, jak se specifickými poruchami učení, tak žáků handicapovaných fyzicky a/nebo mentálně a podpora žáků sociálně potřebných.

Kurz umožnil absolventům získat přehled o obecných principech neuro-lingvistického programování, ale také se seznámit s možnostmi jejich využití ve výuce. Byl vedený zkušenou odbornicí Jane Revell, která se touto problematikou zabývá dlouhodobě. Její poznatky a zkušenosti jsou průběžně publikovány. Našim pedagogům je známa kniha určená pro využití při výuce anglického jazyka „In Your Hands“, kterou napsala spolu se Susan Norman.

Celý kurz byl veden v duchu zásad NLP. V jeho průběhu jsme měli možnost nejen se s principy NLP seznámit a osobně si je vyzkoušet, ale byli jsme motivováni k tomu, abychom je adaptovali pro vlastní praxi. Mohli jsme si tak pod odborným dohledem a s možností okamžité konzultace prakticky vyzkoušet, jak budeme moci nové znalosti a zkušenosti vhodně přenést do vlastní praxe. Hned na místě jsme se tedy přesvědčili, že NLP lze v podmínkách běžné školy (tedy i škol českých) aplikovat. Relativně snadno uplatnitelné a s dobrými výsledky se jeví například vzdělávání s využíváním všech smyslů a zařazování metod umožňujících žákům sebehodnocení a stanovování reálných cílů. Tyto principy jsou uplatnitelné obecně, tedy nejen při výuce cizích jazyků.

Některé náměty k využití NLP ve výuce budou publikovány a zájemci se s nimi budou moci seznámit na speciálně připraveném semináři. Využívání principů NLP může pomoci nejen handicapovaným žákům a jejich pedagogům, ale také jejich rodičům.

Jeden z předpokladů NLP říká:

Vše co potřebujeme, máme v sobě.

Jana Jílková,
ZŠ Kamenná stezka,
Kutná Hora

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz