archiv
Učitelské noviny č. 07/2004
tisk článku

Lednová výplata neřekla všechno

Tak máme za sebou první výplaty podle nového tarifního systému a někteří z nás se nestačí divit. Všude se totiž píše, jak jsou na tom učitelé dobře, o kolik tisíc víc dostávají – ale na pásce se takové sumy hledají hůř.

Jistě, někdo má štěstí. Pracuje ve větší škole, která nemá chronický nedostatek žáků, naplňuje třídy na rozumných pětadvacet dětí, ředitel se netřese ekonomicky strachy a sebevědomě nechal svým kantorům osobní ohodnocení jako loni. Tam to zatím může vypadat, že si skutečně budou moci i v učitelské rodině dát řízky dvakrát týdně.

Jiný ředitel ale při svém rozhodování měl za hřbetem usazený nepříjemný pocit „doporučení“ od kraje (nebo dokonce od obce, která do rozdělování peněz učitelům má co mluvit ještě méně než kraj). Nebo si spočítal podle podmínek na škole, že situace nebude tak skvělá, jak MŠMT vidí svým celorepublikovým pohledem. A seškrtal osobní kantorům tak, aby naplnil aspoň doporučení – aby nikdo neměl méně. V překladu do češtiny taková věta totiž znamená – nemusí dostat víc. Zvýší se tarif, klesne nenároková složka. Jak jednoduché.

Jistě, rozhodují a odpovědnost plně nesou ředitelé škol, které mají právní subjektivitu, jak se do omrzení opakuje. Jenže jestliže kdysi byl ředitel (více či méně dobře) veden školským úřadem, který na to měl papír, dneska se sice může ministerským slovům smát zcela volně a nahlas, zato slova krajská, nedejbože místně obecní musí brát chudák velmi vážně. Byť je vyslovuje třeba člověk, který je odborníkem na školu jen proto, že do ní necelých devět let chodil. Ale rozhoduje o tom, kolik si na své pásce přinese domů právě ředitel.

Řada otazníků po první vyplacené „tarifně navýšené“ mzdě zmizela. Jeden velký otazník ale zůstává. A je to otazník, který ovlivní výrazně pohled na nový tarifní systém. Tím otazníkem jsou další platy. Pokud se vláda uráčí dát ještě jednou školství na 10 % dalších platů (protože první, standardně rozpočtový příděl spolkly právě zvýšené tarify, na které rezort nedostal tolik, kolik by potřeboval), pro řadu lidí bude z hlediska celoročního příjmu přechod do šestnácti tříd naprosto nezajímavý, ne-li poškozující (a to nemluvím o variantě, že by prostě další platy nebyly vůbec). Jediným správným řešením v této situaci je 50 % dalších platů. Řekněte to ale vládním ekonomům. Než se takhle handrkovat, nebylo by lepší bojovat o přiměřená procenta navíc do tarifů a zátěže dalších platů, které být mohou, ale taky nemusejí, se zbavit?

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz