archiv
Učitelské noviny č. 26/2004
tisk článku

Najdou mladí cestu do odborů?

Od února, kdy Klub mladých ve školských odborech vznikl, se toho na tomto poli moc neurodilo. „Přednost měla jiná práce,“ říká MARKÉTA VONDRÁČKOVÁ, místopředsedkyně ČMOS PŠ, a vyjmenovává jednání o zákonech, o RUD, o správnosti zařazování do tarifních tříd, dalších platech, propouštění ve školství…


Připravujeme setkání

Na schůzky čas nebyl, na rozšiřování klubu taky ne. „Zvali jsme je, aby se zúčastnili například jednání ve sněmovně o zákonech, na školský výbor, na mimořádné jednání předsednictva, aby poznali zblízka, o čem odborová práce je. Tedy i o přípravě námitek a návrhů, o komunikaci s poslanci. Přece jen je jiný pocit, když se ve škole bavíte o zákonu o pedagogických pracovnících a můžete říci – byl jsem u toho. To je jedna z možností, kterou chceme našim mladým kolegům poskytnout,“ vysvětluje M. Vondráčková. Nabídku však využili jen dva z nich. Místopředsedkyně ostatní chápe – mají málo času, učí, nemohou se uvolňovat z vyučování…

Není prý ale podstatné, kolik mladých se teď ze začátku akcí zúčastní. Podstatné je, že dostávají přímo důležité informace. Mladí odboráři si tak budou lépe moci uvědomit, že být v odborech není jen o kolekcích jako kdysi. Podstatné také je, aby problémy, které musí mladí ve školách řešit (a které třeba starší pracovníci necítí jako tak důležité), našly cestu do vedení odborů. Poznají, že školství nejsou jen povinnosti, kterých je nepočítaně, ale taky práva – a že je možné za ně bojovat.

Narazili jsme na čísla. M. Vondráčková neví, kolik lidí do 30 let v odborech je (v průběhu rozhovoru dostává informaci, že zhruba 3000, tedy nic moc, číslo v podstatě kopíruje stav mladých v celém školství), ale není to podle ní důležité. „Podstatné je, že v odborech mladí jsou a že někteří chtějí pracovat aktivně,“ tvrdí M. Vondráčková s tím, že právě ty by chtěla prvořadě do práce v Klubu mladých zapojit.

Otázka ale je, jak to s jejich aktivitou ve skutečnosti je. Jedna z oslovených, která v únoru přijala členství v Klubu mladých, mezitím odešla mimo školství za lepším platem za méně vyčerpávající práci. Ostatní asi čekají, co se bude dít. Vedení odborů se chystá prostřednictvím OROS a předsedů ZO oslovit všechny odboráře do pětatřiceti let. M. Vondráčková hovoří o tom, že chce zorganizovat na podzim setkání mladých (na Slovensku se takové akce zúčastnilo pětatřicet lidí, podle M. Vondráčkové by byl úspěch, kdyby na dvoudenní debatu o možnostech odborů ve školství přišlo okolo padesáti lidí). A tváří v tvář je přesvědčit, že bude výhodou pro každého, když se spojí zkušenost starších a aktivita a elán mladších. Uvidíme tedy, kolik jich na toto odborové setkání najde cestu.

Ochraňme učitele před šikanou

IGOR SLOUKA je rok předsedou odborové organizace na ZŠ v Jílovém. Poslední měsíc pracuje i jako místopředseda OROS Praha západ. „Mám pocit, že odborová práce má smysl, že je nutné, aby byl zaměstnanec v současné době chráněn,“ vysvětluje svou motivaci k tomu, že věnuje volný čas dnes nepříliš populární odborářské práci.

Patří mezi lidi, kterým bylo nabídnuto členství v Klubu mladých. Zatím svou účast v tomto projektu zvažuje, ale je připraven se pustit i do této práce. Nemá sice konkrétní představu, co by on sám mohl dělat, ale nebojí se, že by se něco nenašlo. „Určitě se od nás očekává, že přineseme jiný pohled na problémy a jejich řešení,“ myslí si. A hovoří taky o přesvědčování dalších mladých lidí ve školství, aby jim nebylo líto padesátikoruny měsíčně a do odborů vstoupili. Jedině tak podle něho bude mít vedení odborů („A to jsou lidé, kterým věřím,“ říká I. Slouka) šanci vyjednat lepší podmínky pro pracovníky ve školství, jedině tak bude mít jejich slovo váhu. Přiznává, že není vůbec jisté, jestli se najdou mladí ochotní v odborech pracovat. Konečně, ani na jeho škole se nedaří zvětšovat základní organizaci, je v ní pouze třetina pracovníků. I tak ale „zvedl“ do poslední hodinové stávky téměř tři čtvrtiny zaměstnanců. Naopak na začátku školního roku se tolik lidí ke stávce zdaleka nepodařilo přesvědčit. „Nevím, čím to je, že jsou lidi (nejen na naší škole) tak pasivní, že nedokážou táhnout za jeden provaz,“ váhá.

Setkání mladých odborářů by přivítal. Stačilo by podle něho dvacet lidí (ale maximálně do sta), kteří by se byli schopni a ochotni na něčem domluvit. Větší skupina by už nebyla dost operativní. Je ale potřeba, aby skutečně byla cesta informací k jednotlivých členům rychlejší. Ne, že by bylo informací málo, musejí se ale dostat ke každému.

A témata? Zmiňuje nedávno diskutované zlepšení ochrany učitele před šikanou ze strany rodičů, žáků, vedení školy. Při zakotvení takové ochrany v legislativě by i pozice odborů byla v těchto těžko dokazatelných případech snazší.

Vydržíte ve školství? ptám se na závěr. „Rád bych,“ odpovídá opatrně I. Slouka. Někdy by s tím prý nejradši seknul. Ale pořád u kantořiny zůstává.

radmil švancar

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz