archiv
Učitelské noviny č. 05/2004
tisk článku

Zachráníme málotřídky? J. Štefflová, UN č. 3/2004

J. Štefflová, UN č. 3/2004


Na výzvu Učitelských novin se přihlásilo ředitelce ZŠ v Ochozi u Brna Lence Formánkové nespočet málotřídních škol. Z jejich reakcí vyjímáme.

Jsem také ředitelkou vesnické málotřídní školy, přibyla nám ještě MŠ a prosincový pokyn ministryně školství mě doslova šokoval. Jsem tedy s počtem žáků na tom podobně, jako asi nyní většina málotřídek - tedy na výjimku. Chtěla jsem se tímto přihlásit a zapojit do sekce málotřídních škol a bránit je jako vy.

Hana Macalíková,
ZŠ Spořice

Také bychom se rádi zapojili do sekce málotřídních škol. Jsme málotřídka v blízkosti Prahy. Máme 3 třídy, 53 dětí, 4 učitelky. Deset let se snažíme, aby naše škola měla co nejlepší úroveň. Máme ve škole cca 15 kroužků, které vedou převážně zadarmo učitelé, některé vedou i rodiče. Máme skvělé sdružení rodičů - Kruh fandů ořešské školy. Naše děti mají možnost učit se od 1. třídy německy, od 4. anglicky. Pořádáme sobotní, nedělní akce. Podpora obce je velká, vybavení naší 100 let staré školy je moderní a krásné.
Máme pro svých 50 dětí 25 výborně vybavených počítačů.
Naše děti jsou úspěšné v přijímacích zkouškách na osmiletá gymnázia a výběrové školy.
Mé učitelky pracují mnohem déle, než je jejich povinností, za stejné peníze, jako učitelé na velkých školách, ale v mnohem těžších podmínkách.
Na škole se léta nevyskytly krádeže, drogy, šikana.
Přesto stále jako bychom museli obhajovat svou existenci.
Poslední "zákrok" ministryně školství nás jako trojtřídku velmi poškodil - ze 39 dětí, které musela mít trojtřídka, se počet zvýšil na 51 - tj. cca o 30%. Chtěla bych vidět, jak by se s podobným požadavkem vyrovnaly velké školy. Přesto je v jejich postoji k nám často vidět jisté pohrdání.
Nyní je 18.15 hodin. Já mám ve škole ještě teď tři ze čtyř učitelek, které připravují akci pro děti. Zkuste si zavolat na velkou školu. Nebude tam už ani uklízečka. Nicméně není vzácný postoj pana K. Kováře, údajně ředitele ZŠ Morašice, který prezentoval v UN 3/2004. My děláme svou práci opravdu rádi, ale podobné výlevy nás dovedou doslova rozzuřit. Ten člověk vůbec nerozumní tomu, o čem píše, přesto si ale osobuje právo na "pravdu" o málotřídních školách. Moc ráda ho na chvíli přijmu do své školy. Myslím, že se bude divit!
Jsem přesvědčena, že málotřídní školy jsou trnem v oku jen kvůli financím, protože jinak musí být naprosto jasné, že pro děti mladšího školního věku jsou mnohem lepší a zdravější a příjemnější než velké sídlištní školy.
Asi to budeme muset hlasitěji zdůrazňovat, protože tichá, byť kvalitní práce nejspíš nestačí.

Lenka Kociánová,
ZŠ Ořech

Měli bychom zájem zapojit se do sekce málotřídních škol a spolupracovat s Vámi. Jsme trojtřídka spojená s mateřskou školou v blízkosti Prahy. Školu vedu od září, moje praxe zatím obnáší pouze 4 odučené roky, takže přispět mohu zatím pouze "čerstvými" zkušenostmi.

Monika Přibíková,
ZŠ a MŠ Senohraby

Se zájmem jsme si přečetli článek v UN. Vzhledem k tomu, že se nás tento problém také týká, měli bychom zájem zapojit se do Vámi založené sekce. V současné době jsme trojtřídka, ale od 1.9.2004 (díky novým pravidlům o výjimkách) budeme mít jenom dvě třídy.

Eliška Jeklová,
ZŠ Žádovice

Děkuji za rozhovor o málotřídních školách. Působím na trojtřídní škole v Kněžpole již 25 let, od roku 1992 jsem ve funkci ředitelky. Přesně to, co odpovídáte na dotazy, přesně tak by zněly i moje odpovědi. Všechnu náročnou práci v právní subjektivitě jsem schopna už zvládnout, ale nesmyslný pokyn paní ministryně mě přímo šokoval. Již jsem psala na MŠMT i Krajský úřad do Zlína. Před dvěma lety jsem se třemi kolegy jednala s poslanci o nesmyslnosti rušení oborového řízení školství. Nepovedlo se. Musíme tedy spojit síly a nepřijmout pokyny, které směřují k likvidaci vesnických škol. Proto jsem ihned po přečtení dnešních Učitelských novin sedla k počítači. Věřím, že se nám podaří pěkné vesnické školy udržet.

Jana Polášková,
ZŠ Kněžpole

V právní subjektivitě jsme jeden rok, takže stále dolaďujeme.
Hlavně v letošní záplavě tabulek bez administrativních pracovnic a zástupců a při víc jak dvojnásobném úvazku oproti ředitelům plně organizovaných škol je to "moc fajn".

Vladimír Dvořák,
ZŠ Vejvanovice

Reaguji na výzvu, připojuji se k uvedeným názorům a nabízím spolupráci s málotřídkami ze šumperského okresu. Činím tak z pozice okresního metodika Kabinetu ředitelů málotřídních škol, který existuje při Pedagogickém centru Vila Doris v Šumperku.
Udržuji kontakty asi s 20 málotřídkami v našem okolí a pořádáme pravidelná setkání na jednotlivých školách a pracovní zájezdy do jiných krajů. I já jsem ředitelkou málotřídky, kterou postihl nový pokyn a právě řešíme problém optimalizace školských zařízení v naší obci. Navíc se denně stýkám s kolegyněni i kolegy, kteří jsou nesmírně unaveni a znechuceni neúměrnou administrativní (byrokratickou) zátěží bez jakékoliv odezvy nebo reakce na všechna podaná hlášení, vyplněné tabulky atd. Nabýváme stále většího dojmu, že jsou vlastně zbytečná. Zdá se, že dnešní ředitel málotřídky už na učení a kvalitní přípravu vlastně nemá vůbec čas.

Alena Vokurková,
ZŠ Bohdíkov

Jsme čtyři málotřídky z okolí Kojetína, pravidelně se scházíme a rádi přiložíme ruku k dílu, přidáme nápady. Zatím bojujeme s úřednickou hydrou a už se těšíme na nějaké podstatné věci.

Jana Blažková
za ZŠ Lobodice, Polkovice, Měrovice, Křenovice
 

Jsem ředitelkou málotřídní školy v Plzeňském kraji,která má v současné době 45 dětí ve třech třídách. Ráda se podělím o své zkušenosti a naopak ráda získám nové poznatky ke zkvalitnění naší práce.

Renata Balejová,
ZŠ Dobřív

Málotřídka je typ školy, na který nedám dopustit a chtěla bych něco pro ně i lidi kolem udělat. Měla bych zájem se zapojit do v práce v sekci malotřídních škol. Spolupráce těchto škol je velmi potřebná a žádoucí. velice oceňuji vaše schopnosti dát takovou skupinu lidí dohromady.

Jana Sehnalová,
ZŠ Vysočany

Dočetla jsem článek v Učitelských novinách o sekci málotřídních škol. Jsme taková školička-dvoutřídní s pěti ročníky s počtem dětí 38. Nehrozí nám tedy výjimka, ale rády bychom se zapojily do společné práce. Budeme rády,když budeme moci spolupracovat.

Vendula Melicharová,
Jizerské Hory

< zpět do čísla
banners/tesco_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
ucebnice
ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
termaly_losiny_10-19.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz