archiv
Učitelské noviny č. 05/2004
tisk článku

Do kolečka, dokola

Už řadu dlouhých let má příprava důležitých listin, které zásadně ovlivňují život škol, jeden nepodařený, přesto stále opakovaný scénář. Chybami se prý člověk učí. Člověk snad, ne však instituce. Ta, jak se zdá, je vůči vlastním chybám imunní. Jak že vypadá ten tragický scénář? Následovně.

Zjistí se, že chybí na něco předpis. Tudíž je sestaven odborný tým, který za určitou dobu zplodí jakýsi literárně-legislativní slohový útvar. Tento papír je označen TAJ/DŮV, jelikož jde o první, nehotový pokus, který ještě není projednán ani uvnitř instituce. Proto se jeho obsah před veřejností úzkostlivě tají. Vždycky marně. Vždy se nějakým způsobem dostane mezi prostý lid. Často jen jeho útržky, mnohdy dokonce s podivným, zkomoleným a naprosto nesrozumitelným komentářem. Lid se pochopitelně zhrozí a se slovy „co to tam ti nahoře zase vymysleli za nesmysl“ se od onoho dokumentu odvrátí. Tomu papíru to ovšem nevadí, žije si dál, časem se rodí jeho další a další varianty, takže když se nakonec přece jen spustí veřejná diskuze, nikdo pořádně neví, o čem je vlastně řeč, jestli náhodou neděláme seminář o verzi, kterou už mezitím někdo dávno přepsal do nové podoby právě v bodech, o nichž se my teď tady už zbytečně dohadujeme.

Na tenhle okamžik lačně čeká politická opozice notně krmená různými lobby, která vědí, že právě teď jsou předkladatelé zranitelní, proto lze do jejich původní předlohy propašovat pár rakovinotvorných paragrafů, které zajistí, aby se s velkou pompou zavedlo nové pravidlo, které nakonec nic zásadního nezmění a když, tak k horšímu, protože ta sranda už dávno nenavazuje na další podobně trapně vznikající dokumenty…

Mezitím jsou volby, které změní buď celé politické klima nebo alespoň důležitá jména, a se slovy, že navazujeme na všechno dobré, co za obětavé, laskavé a angažované účasti široké pedagogické veřejnosti již vzniklo, postupně začínáme odznova.

Zjistí se, že chybí na něco předpis. Tudíž je sestaven odborný tým, který za určitou dobu zplodí…

Kdy se konečně ve školství objeví schopný management, který srozumitelně vyhlásí a bude odborně a nezávisle řídit veřejnou diskuzi nad jasnými otázkami? Takový, který se nenechá vtáhnout do politických a jiných hrátek, bude mít jednoznačné zadání a dotáhne je do konce? Co myslíte, dočkáme se?

JIŘÍ FREY

< zpět do čísla
banners/puskin-v2.jpg
reklama
ac_un_banner_19.gif
ucebnice
ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
bitozeves-word.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz