archiv
Učitelské noviny č. 06/2004
tisk článku

Ruší MŠMT pedagogická centra, nebo je transformuje?

Školský výbor poslanecké sněmovny před časem požádal MŠMT o bližší informace o činnosti pedagogických center. Dověděl se, že v současné době nejde o jejich rušení, ale o transformační proces dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Změna podle MŠMT není náhlá, protože se o ní dlouho diskutovalo. Předseda výboru W. Bartoš (ods) naopak upozornil na to, že ke změně došlo překotně. Že ministerstvu chybí koncepce DVPP stejně jako představa o přenosu informací z centra rezortu do terénu. Zástupců jednotlivých politických klubů jsme se proto zeptali: V čem vidíte klad proměny pedagogických center a v čem podle vás spočívá její největší úskalí?


Milan Bičík (ksčm):

Chápu, že je ministerstvo k těmto opatřením tlačeno mimo jiné i ekonomickou situací, ale pokud jde o klady, o žádném jsem se nedověděl. Naopak z vyjádření M. Profanta i J. Müllnera vyznívalo, že sami si jsou určitých rizik vědomi. Pro mne rizika jednoznačně převažují. Domnívám se, že skutečnou transformaci bylo možné udělat za stejné peníze lépe.

petr Bratský (ods):

Moje obavy vystoupení zástupců MŠMT rozhodně nerozehnalo. Jejich bezradnost byla nepřehlédnutelná. Velký problém vidím v tom, že neexistuje záruka, že kraje rušená pedagogická centra nahradí. Nechápu to. Přece dokud nebudu mít jistotu, že připravovaný systém je lepší než ten dosavadní, nebudu ho rušit. Kolega Bartoš správně poukázal na to, že pedagogická centra mají právní subjektivitu. Ve chvíli, kdy se stanou pouhou pobočkou pražské organizace, mnohé ztratí, jejich financování bude ještě složitější. Podle mého názoru se ministerstvo vydalo horší, možná i šílenou cestou.

Taťána Fischerová (us-deu):

Zatím žádný klad neshledávám. Z diskuze vyplynulo, že vlastně není jasné, kudy by se další vzdělávání učitelů mělo ubírat. Sami pracovníci MŠMT uznávají, že věc má své zápory. Vždycky je snazší něco zrušit než vytvořit. Opravdu si myslím, že v době, kdy se věci tak překotně mění, je třeba podržet určité jistoty. Není přece možné měnit věci z roku na rok. Navíc mne ministerstvo nepřesvědčilo, že chystané změny jsou důležité. Ano, pochopila jsem, že chybějí peníze. Ekonomika je jistě klíčová, ale osobně si myslím, že je lepší být chudší, ale začít poctivě od začátku a postupně získávat další peníze. Domnívám se, že situace kolem rušení center přinese víc špatného než dobrého.

Michaela Šojdrová (kdu-čsl):

Považují za dobré, že ministerstvo dalo jasně najevo, že se do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků musí daleko více zapojit vysoké školy, konkrétně pedagogické fakulty. Zápor vidím v tom, že výzva pro vysoké školy přichází v době, kdy samy ještě nemají připravené programy pro další vzdělávání. Že se souběžně ruší ty, které již v pedagogických centrech běží. Pro protesty pedagogické veřejnosti mám pochopení. Vzdělávání se rozběhlo, učitelé je vítají, a najednou se centra výrazně omezují. Co je horší, při vysokých školách nestartuje nic nového. Chápu snahu ministerstva školství ušetřit, tlak ekonomů je jasný. Chybí však citlivé vysvětlení pro pedagogickou veřejnost. Aby učitelé věděli, čím budou stávající aktivity center nahrazeny. Transformace měla být rozčleněna do etap. Místo aby se šlapalo po tom, co pedagogická centra rozvinula, měla být zapojena do systému.

Eduard Zeman (čssd):

Vidět na věci něco kladného je dost složité. Je to jako když katedrále sundáte opláštění klenby, ponecháte jenom žebra a svorník a řeknete: On tu klenbu třeba někdo doplní. Tohle jsme de facto od pracovníků MŠMT vyslechli. Zápory se od toho odvíjejí. Už dnes je celkem jasné, že peněz na vzdělávání učitelů poteče do systému méně. Dost věcí je postaveno na doufání, že „to někdo převezme“. Osobně jsem v tomto bodě skeptický. Pokud se krajům nepřevedou peníze v dostatečné míře – a tady je zřetelné, že to v nejlepším případě bude jen část - pak budou kraje do dalšího vzdělávání jen těžko přidávat „ze svého“. Rozsah vzdělávacích služeb klesne. Propočítal jsem, že místo současných 20 hodin ročně na učitele, skončíme někde na 3 – 4 hodinách.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz