archiv
Učitelské noviny č. 45/2007
tisk článku

ŠIKANA NENÍ FATA MORGANA, J. Štefflová, UN č.38/2007

 

Slovo šikana vyvolává nepříjemné asociace, samo o sobě zní tvrdě, pichavě... Dříve se šikana přiřazovala pouze k vojenské základní službě, spojení školství a šikany bylo vždy nepopulární, zvláště učitelé jsou na dané téma citliví. Kde jsou hranice mezi šikanou a nevinným pošťuchováním a špičkováním?
Zažila jsem na vlastní kůži školu osmdesátých let. Každý třídní kolektiv měl vždy svého tzv. třídního vůdce, krasavici, šaška, ale také otloukánka. I já si vybavuji dotyčného spolužáka, říkejme mu třeba Olda. Byl to drobný, pobledlý kluk, s mírně vystrašeným výrazem za kostěnými obroučkami brýlí, o hlavu menší než ostatní kluci ve třídě. Neměl žádné zvláštní zájmy, nevynikal v učení ani ve sportu. Pro některé kluky se stával občasným terčem. Někdy mu na chvíli zabavili brýle, jindy se do něj trefili mokrou houbou... Olda měl ale vždy zastání u nás holek, snažily jsme se ho bránit, přesto mu role třídního otloukánka zůstala. Podle dnešních měřítek by se dalo mluvit o šikaně, ale naše třída byl soudržná. Olda věděl, že kluci nepřekročí určité meze, a v případě potřeby mohl očekávat zastání a obranu od druhých... Jak situaci viděl a prožíval on, bohužel nevím. Dnešní děti jsou však pod vlivem doby, médií a rychlého životního stylu agresivnější, tvrdší, určitě také lhostejnější k osudu druhých. Neumějí odhadnout meze a důsledky svého jednání. Jak vnímají, pokud skupina spolužáků někomu ze třídy ubližuje? Jsou schopny se jim postavit a bránit napadeného? Je vůbec v jejich silách čelit agresi, nebo potřebují sebrat odvahu a poradit se s dospělými?
V mateřské škole nelze hovořit o šikaně v pravém slova smyslu. Přesto sledujeme u některých dětí negativní projevy v chování, kdy se nad druhé povyšují, seberou kamarádovi i násilím hračku, ruší druhému hru a jeho činnost nepříjemným způsobem... Většina dětí tak chce získat pozornost, prosadit se. Snažíme se tyto situaci řešit, dbát na pravidla vzájemného soužití ve třídě, vysvětlovat i formou příběhů a pohádek. Hrajeme často kooperativní a kontaktní hry. Důležitá je osobnost učitelky, která musí na děti působit pozitivně, klidně a vyrovnaně a v podobných případech se musí snažit situaci řešit citlivě a spravedlivě. Pro děti v předškolním věku je důležitý fyzický kontakt - pohlazení, vedení za ruku. Učíme se, že ruka je tu k pohlazení, neubližuje druhému.
Základy, které dítě získá v předškolním období, mohou být dobrým začátkem pro jeho zdravé sebevědomí. Zároveň položí základy pro spolupráci, navazování vztahů s vrstevníky a budoucí přátelství. Dítě by mělo mít vytvořeny základy morálky a morálního uvědomění, které by měla posilovat nejen škole, ale především rodina.
Renata Špačková,
MŠ Čtyřlístek Třebíč
< zpět do čísla
banners/1633989600_konference_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
36%
33%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell hacklink php shell seobizde.com http://jigoloizmir.wordpress.com/ http://jigolositem.blogspot.com/ jigolo jigolo jigolo exproof etanj armatür okey sohbet süperbahis elitbahis süperbahis rulet masası rulet masası betboo betboo twitter betboo betboo https://www.promosyonbank.com/promosyon-kalem https://www.promosyonbank.com/promosyon-ajanda plak alan yerler bedava canlı mac izle betebet anadolu casino betebet212 betebet betebet bodrum escort mecidiyeköy escort anadolu casino alanya escort esenyurt escort şirinevler escort avcilar escort porno izle portville betebet 126 portville satılık villa