archiv
Učitelské noviny č. 45/2007
tisk článku

ZPRÁVA O PROJEKTU NA HRANICÍCH / AN DER GRENZE

 

Na začátku října přivítali žáci šestých tříd v Praze své vrstevníky z nové partnerské školy Talschule Backnang u Stuttgartu, aby o tři dny později uvedli v příjemném divadle Na Prádle představení Na hranicích / An der Grenze. Po první noci strávené v hostitelské rodině započali společně pětidenní kulturní projekt. Divadlo zaručeně patří i do cizojazyčné výuky. Prožít si svou roli znamená vnímat jazyk všemi smysly. Divadlem si žáci svůj part skutečně osahají. Zároveň nabývají sebevědomí, zdokonalují se v komunikačních dovednostech a zlepšují svůj vztah k jazyku.
Divadelní hra pochází z pera ředitelky Jazykové školy Jeviště Barbory Dočkalové, která je autorkou textů, písní, režie i technického zabezpečení divadelního představení. Téměř hodinová hra pojednává o překonávání předsudků Němců vůči Čechům a naopak Čechů vůči Němcům. Líného Honzu vyslali rodiče do světa, za prací do sousední země. V německém království se schyluje k sňatku rozmarné princezny s posledním šlechticem, v jehož zájmu je samozřejmě pouze majetek. Oba hlavní hrdinové se tedy ze zoufalství vydávají na cestu, na jejímž konci je ona česko-německá, německo-česká hranice, na které se setkají, seznámí, poznají a zjistí, že Češi nejsou chudí, že nekradou, že Němci nekřičí, ani nejsou povýšení. Touha poznat druhý národ je vyvrcholením hry a poučením, že má-li někdo možnost vycestovat, nemá váhat a má jet.
Program vzájemných návštěv byl podobný. V neděli příjezd do města našich partnerů, v pondělí seznámení, nácvik, pak vzájemné poznávání měst – v Praze Staroměstského náměstí a Karlova mostu, v Backnangu historického centra. Úterý patřilo náročnému pilování, večer přišlo na řadu veřejné vystoupení, ve středu návštěva pražské ZOO a o týden později Mercedes muzea a stuttgartské Königstraße. Nutná úzká spolupráce všech účinkujících přispěla k rychlému vzájemnému poznání a vytvoření přátelských vztahů.
Kulturní projekt začal již v létě 2007, kdy děti dotazníkovou formou zjišťovaly, jak je druhý národ viděn a hodnocen očima vrstevníků, rodičů i prarodičů, sousedů a ostatních obyvatel Prahy a malebného městečka Backnang ve spolkové zemi Baden-Württemberg.
Na nácvik divadla měly děti poměrně krátkou dobu. O to aktivněji pracovaly. Prověřovány a procvičovány byly všechny řečové dovednosti. Děti se v září scházely dvakrát týdně se sedmidenním přerušením z důvodu školy v přírodě. Zkoušky v Čechách vedla autorka představení, zkoušky v Německu proběhly pod vedením ředitele školy. V Praze už došlo k secvičení společných scén. Počáteční seznámení se scénářem bylo velmi podrobné. Hra byla dotvářena všemi zúčastněnými žáky, důležité byly jejich pocity, názory, nápady. Každému herci bylo umožněno uplatnit svou individualitu. Důležitým prvkem nácviku bylo právě nerozdělení rolí, takže všechny děti nacvičovaly všechny role. Rozebrání rolí následovalo v poslední třetině zkoušek a každý herec nakonec obsadil role dvě. V jednom vystoupení roli hlavní, v druhém vedlejší. Všechny děti si prožily skutečný úspěch. Byly podníceny k horlivé činnosti a zcela neuvědoměle zaktivizovaly celou svou osobnost (tělo, gestikulaci, mimiku, emoce). V představení se prolínaly scénky v českém, německém a anglickém jazyce. Nejoblíbenějšími se staly písně, které by mohly být hymnou česko-německých setkávání. O hudební doprovod se postarali Frank Penzhorn, lektor němčiny v Kladské, a Roland Jeck, ředitel Talschule.
První dny druhé poloviny října strávily české děti v německých rodinách, kde si ověřily své jazykové dovednosti, poznaly nejen kousek naší sousední země, ale i samy sebe.
Tento divadelní projekt byl hodnocen velmi přínosně a pro řadu žáků měl podstatný význam. Divadlo jako prostředek stmelení kolektivu se ukázalo být správnou volbou. Snaha dorozumět se s partnery byla vystupňována touhou vytvořit co nejlepší představení, pobavit diváky a zasloužit si potlesk. Žáci hlouběji pochopili význam vzájemných návštěv a poznávání druhých lidí. Děkujeme tak Česko-německému fondu budoucnosti za podporu a finanční příspěvek.
Závěr bych ráda přenechala slovům zúčastněných pedagogů a rodičů. Úspěch i slabších žáků, jejich emoční prožitek, radost ze zvládnutí partu byly pozitivním povzbuzením a silným podnětem pro pedagoga deprimovaného současným stavem školství. Nejkrásnější bylo, že děti hrály celým svým srdcem.
RADKA PECOVÁ, Základní škola s rozšířenou výukou jazyků, Fakultní škola PedF UK, Kladská 1, Praha 2
 
< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz