archiv
Učitelské noviny č. 45/2007
tisk článku

Životní hodnoty adolescentů

 

Jsou již adolescenti takovými osobnostmi, které mají svůj žebříček životních hodnot, kterými se řídí při svém rozhodování? A pokud ano, jaké životní hodnoty zaujímají na jejich žebříčku přední místa? Jak chápou pojem životní hodnota?
Zaměřila jsem se na žáky devátých tříd, neboť tento věk (15 let) je zlomový. Žáci se rozhodují o svém budoucím studiu a snad i hodnotí uplynulé období. Zároveň ale vstupují tak trochu do neznáma vstříc novým životním zkušenostem a studijním poznatkům.
Studie se zúčastnilo 59 žáků devátých tříd ZŠ. Zaměříme se na dotazník nazvaný Životní hodnoty I. V úvodu se žáci pokusili definovat pojem životní hodnota(y). Pro představu:
„Životní hodnoty jsou věci, které jsou pro nás důležité, abychom si mohli vážit sami sebe. Jsou to většinou věci, za kterými jdeme, a dělí se na ty, které jsou pro nás nejvíce, anebo nejméně důležité.“
„Jsou to hodnoty, kterých si ve svém životě nejvíce ceníme, kterých se držíme a které aplikujeme.“
Při sestavování žebříčku životních hodnot žáci nebyli limitování žádnou nabídkou vhodných termínů, mohli volit zcela libovolně životní hodnoty a pořadí, takže docházelo k odchylkám nejen v pořadí, ale i v samotné škále životních hodnot.
V současnosti jsou mnozí lidé skeptičtí a věří, že nejdůležitější hodnota mladé generace jsou peníze, úspěch, kariéra, materiální zajištění. Je to pesimistická představa, nebo reálný pohled?
Zaměříme se proto na sestavení žebříčku životních hodnot, které byly limitovány pouze počtem hodnot – žáci mohli seřadit deset životních hodnot podle svých priorit. Velká část žáků (45 %) nezaplnila celý žebříček životních hodnot z nejrůznějších důvodů. Nejčastěji to žáci vysvětlovali, že nevědí, jaké mají životní hodnoty. Pravděpodobně zde působil fakt vyčerpání „klasických“ životních hodnot a malá motivace pro vymýšlení dalších nebo omezené chápání pojmuživotní hodnota („je to láska, rodina a o jiných nevím, nebo to už není životní hodnota“). Byli i žáci, kteří považují za nejdůležitější „pouze“ sedm hodnot, žebříček byl pro ně příliš rozsáhlý. Vyjádřili se například následovně: „Mám zatím jen sedm životních hodnot, které jsou pro mě v tuto chvíli důležité, je jich samozřejmě daleko víc, ale pro mě ne tak podstatné jako těch sedm. Věřím, že s přibývajícím věkem počet mých hodnot stoupne.“
„Klasické“ životní hodnoty jsou z pohledu žáků – zdraví, láska, štěstí, peníze, vzdělání a přátelství, s odůvodněním, že je zná každý a všude se o nich hovoří (doma, ve škole, v médiích), a tak by měly být, podle patnáctiletých, důležité pro každého.
Jaké životní hodnoty se objevovaly v jejich žebříčcích nejčastěji? Jak je patrné z níže uvedené tabulky, přikládají respondenti největší význam rodině a zdraví. Jaké jsou jejich názory?
„Rodina je nejdůležitější, protože mě vychovali.“ „Nejdůležitější je pro mě rodina, na tu nedám dopustit, bez nich bych nic nedokázal.“ „V rodině jsem šťastný, kdyby se jim nebo mně něco stalo, bylo by to špatné.“ „Nejdůležitější jsou věci kolem rodiny, záleží mi na tom, mám je rád.“ „Na první místo jsem dal rodinu, protože s nimi vyrůstám, v mnoha případech mě povzbudili, nebo mi pomohli snést nějaké krizové období.“ „Nejdůležitější je pro mě rodina, pomáhá mi v těžkých situacích, právě proto je mám rád.“ „Ze všeho nejvíc upřednostňuji rodinu, protože v ní nacházím všechny zbývající a pro mě nesmírně důležité životní hodnoty (bezpečí, štěstí, lásku, svobodu, ale i peníze).“
Rodina je pro patnáctileté žáky společenstvím, které jim přináší lásku a přátelství, pochopení, bezpečí, pomoc, radu, štěstí, a proto ji většina zařadila do čela žebříčku životních hodnot. Tyto citace vyvolávají otázku – Jak je to se současnou funkcí rodiny? 
Druhé místo obsadilo na žebříčku zdraví. Tuto hodnotu žáci komentovali:
„Zdraví je pro mě hodně důležité, kdybych byl nemocný, nic bych nemohl.“ „Zdraví i rodina jsou nastejno, obě mají stejnou váhu. Bez těchto hodnot nemůžu být.“ „Zdraví je až za rodinou, protože pro záchranu člena rodiny je člověk schopný obětovat i své zdraví.“
Žáci vnímají jako nejdůležitější hodnotu ve svém současném životě rodinu a zdraví. Žádná další hodnota nebyla tak pečlivě a citlivě okomentována. To je pozitivní důkaz pro nás rodiče a pedagogy. Své rodiny milují a považují je za nejdůležitější, co mají, což potvrzuje, že úsilí vynaložená při výchově se pedagogům a především rodičům vyplatí.
První pětici životních hodnot ještě doplnily tyto tři – přátelství, láska, domov. Jsou to hodnoty, kterých si vysoce cení a váží téměř všichni dotazovaní žáci. V těchto pěti hodnotách došlo ke shodě mezi všemi žáky. Domov se nedostal do této pětice náhodou, žáci ho nevnímají jen jako byt nebo rodinný dům, ale jako místo, kde nacházejí pochopení, radu, kde mohou důvěřovat, ale také kde je někdo chválí a povzbuzuje. Najdou se ovšem i žáci, kteří vnímají i negativní vibrace tohoto místa – domov je pro ně místo častých hádek a nepochopení. Naštěstí se jedná o „malou“ skupinu respondentů, tím více si však zaslouží naši pozornost, pomoc a pochopení.
Do pátého místa žebříčku byli žáci možná překvapivě jednotní, následně dochází k jemným nuancím. V žebříčcích pokračují hodnotami – štěstí, práce a kariéra, škola a vzdělání, zábava a zájmy, peníze a majetek. Z tohoto vyplývá, že se páté místo žebříčku stalo malou křižovatkou životních hodnot. Někteří se na tomto místě zastavili, jiní vypsali další hodnoty a obrazně řečeno urazili delší část cesty. Žebříček životních hodnot se stal jakýmsi obrazem jejich osobnosti.
Jsou dnešní adolescenti, zvlášť v tomto věku, opravdu tak nezodpovědní, sebestřední, jak je často prezentují média či starší generace?
Takové hodnocení je velmi individuální, stejně jako jsou odlišné osobnosti dospívajících. Přesto mě tento výzkum poučil, že pod drsnou vnější slupkou nebo hrubým vystupováním najdeme osoby citlivé, toužící po lásce, přátelství, kteří čekají, že najdou někoho, kdo je pochopí, mohou se mu svěřit, pomůže jim. Žáci jsou na cestě hledání sebe sama a svého místa v životě, což často působí rozpačitě a rozporuplně. Jejich životní hodnoty se ale shodují s těmi našimi! Všichni toužíme po zdraví, lásce, přátelích, spokojené rodině a klidném domovu. Jsou to hodnoty, které tvoří pevný základ pro rozvoj dalších hodnot a vytvoření spokojené budoucnosti. Je proto na nás, jak se žáky snažíme pochopit. Jejich cíle mohou být podobné právě vaší generaci, jak napsala jedna žákyně.
„Mým cílem je prožít život s pocitem, že jsem dokázala všechno, co jsem chtěla.“
Nenechme se zmást vzhledem a drsným chováním, ale snažme se proniknout do nitra patnáctiletých žáků a reagujme na jejich potřeby. Jen tak je můžeme oslovit a vychovat.
 
RADKA PLASOVÁ,
Kyšice

< zpět do čísla
banners/1633989600_konference_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
36%
33%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell hacklink php shell seobizde.com http://jigoloizmir.wordpress.com/ http://jigolositem.blogspot.com/ jigolo jigolo jigolo exproof etanj armatür okey sohbet süperbahis elitbahis süperbahis rulet masası rulet masası betboo betboo twitter betboo betboo https://www.promosyonbank.com/promosyon-kalem https://www.promosyonbank.com/promosyon-ajanda plak alan yerler bedava canlı mac izle betebet anadolu casino betebet212 betebet betebet bodrum escort mecidiyeköy escort anadolu casino alanya escort esenyurt escort şirinevler escort avcilar escort porno izle portville betebet 126 portville satılık villa