archiv
Učitelské noviny č. 45/2007
tisk článku

TROCHA PENĚZ NA POČÍTAČE

 

Konec listopadu. To je termín, který padl z úst představitelů MŠMT na tiskové konferenci na konci října. Měsíc před koncem roku měly dostat školy svůj díl z více než 70 milionů korun, kterými se MŠMT rozhodlo pomoci školám s výdaji na ICT. Tyto peníze (z větší části z ministerské rezervy, pár milionů pak z toho, co zbylo po SIPVZ) jsou ale jen slabou náplastí na chybějící miliardu, kterou školství mělo podle usnesení jedné z předchozích vlád dostat, a nedostalo, na seškrtané a zapomenuté dvouleté projekty. Těsně před koncem listopadu jsme se tedy zeptali na některých krajských úřadech, jak školám tyto peníze pomohly.
Středočeský kraj
Podle vedoucího odboru školství KÚ Radka Coufala podaly projekty snad všechny základní školy i střední školy. „Upozorňovali jsme školy na tuto možnost, urgovali jsme je. Pro školy do 150 žáků jsme stanovili základ 9000 korun,“ říká. Pokud škola požádala o nižší částku, byly její požadavky splněny bezezbytku. V některých případech mohli díky nastavenému systému naplnit i dvacetitisícový limit. V rámci tohoto projektu udělali průzkum a zjistili, že částku, kterou dostali pro všechny školy, zhruba devět milionů, by fakticky potřebovali jen pro školy, které zřizuje kraj. A to jsou tu ještě školy obecní…
Moravskoslezský kraj
Z Moravskoslezského kraje nám napsali, že školy potřebují na ICT víc peněz, než má krajský úřad na tuto oblast k dispozici. Proto přidělení dotace na podporu konektivity škol ve výši 8 022 000 korun alespoň částečně zabezpečuje potřeby škol při zajištění ICT. Odbor školství se rozhodl podpořit zejména školy do 100 žáků a také sdílení ICT ve více školách. Školy požadovaly nejčastěji peníze na hardware, méně pak je chtěly na úhradu konektivity. Nejméně na software. O výši dotace pro jednotlivé žadatele rozhodne rada kraje 5. prosince 2007. Na pokrytí veškerých požadovaných nákladů na zabezpečení ICT ve školách je tu potřeba zhruba 106 milionů korun.
Jihomoravský kraj
„Předpokládáme, že ‚malým‘ školám pomůže dotace poměrně dost, u ‚velkých‘ škol se jedná spíše o symbolický příspěvek,“ říká Hana Poláková, vedoucí odboru školství KÚ. Žádost zaslalo celkem 558 škol. Peníze zatím nemají,  čeká se na rozhodnutí z MŠMT a zaslání finančních prostředků na krajský účet. O systému rozdělování peněz tu zatím není definitivně rozhodnuto, předpokládají však maximální příspěvek ve výši 20 tisíc Kč pro „malé“ školy a minimální příspěvek ve výši 10 tisíc Kč pro „velké“ školy.
Praha
„Požadavky na peníze podaly zhruba tři čtvrtiny škol. Všem je možné až do daného dvacetitisícového limitu vyhovět. Oslovili jsme i školy, které se neozvaly, jestli opravdu peníze nepotřebují – máme drobnou rezervu, kterou bychom mohli rozdělit. Eventuálně bychom mohli podpořit školy, které se na počítačové technologie specializují, ovšem při dodržení daného limitu,“ řekl pro UN vedoucí odboru školství Pavel Drtina.
Olomoucký kraj
„Z pozice zřizovatele krajských škol se domníváme, že nejde o významnou částku v rozpočtu škol. Nicméně pro menší obecní školy může být tato podpora zajímavá. Kraj letos ze svých prostředků poskytl školám 3 miliony korun,“ připomíná Dita Holenková z odboru školství KÚ. Předpokládají, že školy s 1. stupněm dostanou stanovený průměr, mezi ostatní se rozdělí zbytek peněz. Pokud škola požádala o menší dotaci, dostane pouze svůj požadavek. Celkem školy požádaly o 8 574 817 korun.
Karlovarský kraj
V Karlovarském kraji se jednadvacet škol ze 152 škol nepřihlásilo. Jak nám řekla Iveta Grünerová z odboru vzdělávání KÚ, největší zájem byl o konektivitu (šlo přes milion korun), okolo 800 000 korun na infrastrukturu, necelých 600 000 na výukové materiály. Celkem se požadavky škol vyšplhaly na 2,5 milionu – většina škol žádala o horní možnou hranici příspěvku.
Původně chtěli dát malým školám horní limit a zbytek rozdělit mezi ostatní. Nakonec se rozhodli limit snížit na osmnáct tisíc, aby se nestalo, že rozdíl několika málo žáků neudělá několikatisícový rozdíl v penězích. Pokud ale školy požádaly o menší částku, dostaly ji v plné výši.
Školy, které se v rámci projektu krajskému úřadu ozvaly, spotřebují podle svých odhadů na ICT zhruba 18 milionů korun. Není to ale překvapení – v předchozích letech se dotace na ICT pohybovala právě okolo 20 milionů korun.
Liberecký kraj
„Každý příspěvek na rozvoj ICT technologií je vítaný,“ napsal tiskový mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer. „Upřímně řečeno není dodnes zřejmé, proč původně zcela chybně nastavený projekt SIPVZ, který zpočátku podporoval především pasivní tzv. ‚zelené‘ školy na úkor aktivních ‚červených‘ škol, samo MŠMT zrušilo v době, kdy se jej podařilo po dlouhých a náročných letech práce změnit na proces aktivně podporující pracovité pedagogy. Dodneška se nikdo na úrovni MŠMT nezabýval otázkou, kam se například poděly prostředky pro dvouleté projekty, jejichž financování zastavilo uprostřed procesu a prostředky na druhý rok plnění již školám nebyly zaslány. A tak zatímco v kraji máme na jedné straně subjekty, kterým MŠMT, byť nenárokově, přidělené prostředky dluží v celkové výši asi 1,5 milionu korun, na straně druhé plošně rozepisuje částku o dva miliony vyšší.
Z 256 škol jich prostředky obdrželo 191, které o dotaci požádaly. Pravidla rozpisu jsme filozoficky postavili na základním principu – finančně podpořit malé školy, kde kumulace prostředků z normativního rozpisu rozpočtu neumožňuje pořízení ICT technologií a nebo jejich provoz.
Školy by potřebovaly obnovit státem přidělenou výpočetní techniku. Odhadovat proto částku ‚potřebnou‘ pro všechny školy v kraji si rozhodně netroufám. Na druhou stranu program SIPVZ bylo také možné chápat jako šanci a současně startovací podmínky pro školy, které zatím tato tematika míjela. Dnes už by mělo být na jednotlivých školách a nebo jejich zřizovatelích, jak s touto šancí naloží.“
RADMIL ŠVANCAR
 
 
Dotace z programu na podporu pokrytí konektivity škol v rámci SIPVZ v roce 2007
 

Kraj
Přidělená dotace v Kč
Vysočina
4 401 000
Středočeský
8 816 000
Pardubický
4 482 000
Ústecký
5 236 000
Jihomoravský
8 076 000
Olomoucký
5 330 000
Karlovarský
2 046 000
Zlínský
4 401 000
Moravskoslezský
8 022 000
Plzeňský
3 755 000
Královéhradecký
4 724 000
Liberecký
3 432 000
Praha
5 675 000
Jihočeský
4 549 000
Kraje celkem
72 945 000
Církevní školy
 
446 500
605 500
Církevní školy celkem
1 052 000
Školy zřizované MŠMT
 
411 900
100 000
Školy zřizované MŠMT celkem
511 900

 
Zdroj: MŠMT
< zpět do čísla
banners/1633989600_konference_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
36%
33%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell hacklink php shell seobizde.com http://jigoloizmir.wordpress.com/ http://jigolositem.blogspot.com/ jigolo jigolo jigolo exproof etanj armatür okey sohbet süperbahis elitbahis süperbahis rulet masası rulet masası betboo betboo twitter betboo betboo https://www.promosyonbank.com/promosyon-kalem https://www.promosyonbank.com/promosyon-ajanda plak alan yerler bedava canlı mac izle betebet anadolu casino betebet212 betebet betebet bodrum escort mecidiyeköy escort anadolu casino alanya escort esenyurt escort şirinevler escort avcilar escort porno izle portville betebet 126 portville satılık villa