archiv
Učitelské noviny č. 02/2004
tisk článku

Připomínky k RVP pro gymnaziální vzdělávání


Před několika měsíci byla zahájena veřejná oponentura první oficiální verze Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. K debatě se připojila i redakce UN a vyzvala čtenáře k témuž, protože se domnívá, že zmíněný dokument za to stojí, že patří do kategorie skutečně koncepčních, které mohou v dobrém a možná i zlém proměnit tvář českého gymnázia. (Diskuze pokračuje, své připomínky proto mohou čtenáři dál zasílat na elektronickou adresu - redakce@ucitelskenoviny.cz, nebo na adresu poštovní - Ostrovní 30, 110 00 Praha 1.)


ČTENÍ JAKO Z CIMRMANA

Zcela náhodou se mi dostal do ruky tzv. Rámcový program pro gymnaziální vzdělávání, který zpracoval Výzkumný ústav pedagogický v Praze v srpnu 2003. Při listování jeho obsahem se mi vybavila postava pomocného učitele Václava Poustky ze hry Divadla Járy Cimrmana Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem.

Tento pomocný učitel se při cestě na severní pól nudil a z nedostatku rozumnější činnosti si četl v tehdejších Učitelských novinách. Objevil tam větu „Ve všech školách Rakouska-Uherska musí být zavedena kázeň“. Reagoval na ni slovy: „Kázeň – to jo, to je potřebná věc, to mu chválím. To ale každej ví, to sem nemusel ani psát, blbec jeden!“

Učitelé mají podle mého názoru za úkol připravit své žáky a studenty na to, aby byli jednou schopni vzít do svých rukou nejen osud svůj, ale i osud této země a potažmo i budoucnost celé planety. To je také jakási cesta na severní pól. Cesta možná stejně namáhavá jako ta skutečná a navíc cesta doživotní. Mnozí ministerští úředníci se spolu s Járou Cimrmanem zřejmě domnívají, že se učitelé na této své cestě nudí, a tak jim dávají něco ke čtení. Stejně jako pomyslné Učitelské noviny za Rakouska-Uherska pomáhají učitelské veřejnosti objevovat Ameriku. Dočteme se zde taková moudra jako: „žák používá základní myšlenkové operace“ a „je třeba rozvíjet jeho úsudek“. V cimrmanovských Učitelských novinách to byla jedna věta – dál to nečetl ani pomocný učitel. Dnes je však vysokoškolsky vzdělaným lidem předkládáno hned 107 stran textu na podobné úrovni, a to zcela vážně.

Nezůstává však jen u omílání pustých frází. Jen namátkou: V kapitole Počítačová gramotnost jsou deklarovány vzletné cíle jako „žák využívá a propojuje vědomosti počítačové, funkční a informační gramotnosti“. Přitom podle oddílů „Očekávané výstupy“ a „Učivo“ se v téže kapitole má udělat všechno proto, aby žák počítačovou, funkční ani informační gramotnost nezískal. Informatika na školách se bohužel stále více zaměňuje s výukou obsluhy počítače. Tzv. Rámcový program je dalším krokem v tomto směru: „využívej speciálních multimediálních programů“, „využívej aplikačních programů“, „využívej nabídky portálů“ – prostě sedni k počítači, mačkej knoflíky a pokud možno nemysli. A ne aby tě proboha dokonce napadlo něco sám programovat!

Dnešní mladík je tak schopen posílat SMSky z internetu, stahovat smajlíky, obcházet autorská práva, kopírovat, skenovat, přepalovat a instalovat všechno možné i nemožné. Ale když mu dáte za úkol vyřešit na počítači příklad na Pythagorovu větu, je v háji. Nedá totiž dohromady pět řádků programu v žádném programovacím jazyce. Využívání výpočetní techniky ke zpracování statistických dat tak, jak je požadováno v oddílu Práce s daty, je pak pouhou fantasmagorií.

Jednotlivá vyučovací témata jsou zřejmě losována, a to bez ohledu na jejich návaznost či závažnost. Je tak lze totiž dospět k řazením hesel typu: „goniometrické rovnice Ž goniometrická funkce Žorientovaný úhel“, „teoretická informatika Ž Zipfův zákon Ž impaktový faktor“. To je totéž, jako by budoucí elektrikáři měli zvládnout nejdřív elektroinstalaci v hypermarketu, pak je pustíme k zásuvkového okruhu rodinného domku a úplně nakonec se naučí Ohmův zákon. Automechaniky je asi třeba učit stylem „význam automobilové dopravy Žzadní náprava Ž levý přední ventilek (pravý pak dostanou dostudovat za domácí úlohu)“.

Je paradoxem, že o cílech jazykového vzdělávání poučují lidé, kteří ho sami zřejmě nemají. Místo českého textu totiž vyprodukovali latinsko-český paskvil. „Cizojazyčné výrazy používej velmi uvážlivě“ – plýtvání latinou, které má vzbudit zdání odbornosti, většinou naopak zakrývá nevzdělanost autora. K tomu jsme byli v češtině kdysi vedeni my. A dnes? Celý „Rámcový program“ je jedním velkým a dnes bohužel typickým prohřeškem proti českému jazyku. Dokument není zásadní, ale „kurikulární“, žáci nebudou muset nic umět ani znát, ke všemu budou muset mít „kompetence“ (popřípadě dokonce „komunikační kompetence“), které je třeba „akcentovat“. Žák nemluví ani vhodně, ani nevhodně, prostě jen „volí adekvátní komunikační strategie“. Moji učitelé měli pravdu – o skutečné úrovni „odborníků“, kteří tento text zplodili, se nedá pochybovat. Jasně o ní hovoří terminologické perly jako „konzumace komunikátů“, „softwarový program“, svéráznou třešničkou na tomto prapodivném dortu je pak termín „Booleanovský operátor“, použitý dokonce (asi pro jistotu) s velkým písmenem uprostřed věty.

Vážení pedagogičtí výzkumníci! Pokud skutečně cítíte potřebu sepisovat taková veledíla, prosím. Pokud k tomu potřebujete výzkumný ústav, je to sice smutné, ale i to se dá vydržet. Pokud ale chcete něco takového někde prezentovat, buďte tak hodní a posílejte si to jen sami mezi sebou. Kraťte si tím dlouhé chvíle v pohodlných vyhřátých kancelářích a svými Ministerstvonovskými bláboly nezdržujte laskavě učitele na jejich přetěžké cestě k severnímu pólu!

Dalibor Martišek, Šlapanice

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz