archiv
Učitelské noviny č. 02/2004
tisk článku

Jak dopadl tarifní převrat?


Nový kalendářní rok začal ve školství tarifním převratem. 2. ledna by všichni měli mít podepsané platové výměry, říkal v rozhovoru pro UN právník odborů Vít Berka (viz UN 46/2003). Na náhodně vybraných školách jsme se proto zeptali, zda je tento úkol splněn, jak byli učitelé do tarifních tříd rozděleni a zda se měnilo osobní ohodnocení.


„Sáhli“ jsme do různých koutů republiky – od Mostu přes jihočeské Sezimovo Ústí až do Jeseníku. Všichni ředitelé potvrdili – platové výměry jsou již připravené a v naprosté většině případů i podepsané. V tomto bodě na tom byly školy lépe než samotné ministerstvo školství, které podle informací z tiskového odboru počátkem ledna teprve platové výměry pro některé své zaměstnance připravovalo.

Tarifní třídy

V zařazování do platových tříd celkem pochopitelně všichni oslovení ředitelé sáhli i po ministerské metodice. Rozdíly se však našly. „Do 12. třídy jsem zařadil i kantora, který je sice začínající, ale pracuje tu už půl roku, je samostatný šikovný a iniciativní, má vlastní nápady, nepotřebuje vedení,“ říká například PETR STEMPĚN, ředitel ZŠ Karviná – Mizerov.

PAVEL VAŇÁSEK, ředitel ZŠ Sezimovo Ústí, zase po dohodě s odbory na škole stanovil, že začínající učitel je do 3 let praxe. „V té době potřebuje metodické vedení – je proto zařazen do 11. třídy. 22 kantorů je ve 12. třídě. Rád bych zařadil některé do 13. třídy, metodický pokyn to ale neumožňuje, podmínky, které stanoví, nikdo nesplňuje,“ říká.

Někde při rozhodování brali v úvahu i množství peněz, které zřejmě dostanou. „Do posledního okamžiku jsme řešili, zda bude dost peněz,“ říká IVANA ŠABKOVÁ, ředitelka ZŠ Most. „Částečně se od toho odvíjelo i zařazování do tříd, hlavně ale jsme museli podle toho hýbat s nenárokovou složkou platu. Museli jsme rozhodnout, koho zařadit do 12. třídy, abychom na to peníze měli. Jednali jsme o tom s naším magistrátem. Nekvalifikované nakonec zařazuji do 11. třídy (to je zhruba třetina učitelů, hlavně na 2. stupni) a zbytek, všechny kvalifikované do 12. Začínajícího vysokoškoláka nemám, těch je velký nedostatek, byl by ale na rok zařazen do 11. třídy.“

ROMAN CHALUPA, ředitel ZŠ Hořice, o pravidlech zařazení informoval všechny již před Vánocemi. „Začínající a nekvalifikované, celkem pět lidí, jsme zařadili do 11. třídy, zbytek, tedy 11 kantorů pak do dvanáctky.“

„I začínající u nás dostávají za úkol tvorbu tématických plánů (i když je konzultují s uvádějícím učitelem), bývají třídními učiteli…,“ vysvětluje ADOLF ČVANDA, ředitel ZŠ Jeseník. Proto by začínajícího učitele podle prací, které by dostal na starost, asi po krátké zkušební době (pokud by se osvědčil) zařadil do 12. třídy. Bohužel, žádného takového na škole nemá. Většině kantorů (30) přiznal 12. třídu – mají odpovídající kvalifikaci. Dva mají ukončenou střední školu – ty zařadil do 11. třídy. Je to prý i tlak na to, aby si vzdělání doplnili.

Osobní ohodnocení

Rozdíly v pojetí odměňování jsou vidět i v přiznávání osobního ohodnocení. „Na osobní ohodnocení jsem nesahal. Nemám ještě rozpočet, nechal jsem proto stav takový, jaký byl v loňském roce. Až ho dostanu, budu zvažovat, zda bude nutné s osobním ohodnocením hýbat. Nevím, proč by se mělo na osobní ohodnocení sahat, když ještě není známý rozpočet,“ říká třeba P. Stempěn z Karviné – Mizerova.

Podobně uvažuje i R. Chalupa z Hořic. Podle jeho odhadů by měli finančně vyjít, proto meziročně osobní ohodnocení nemění. „Myslím, že by mohlo zbýt i na odměny. Navíc jsem tu krátce a nechci bez zásadních důvodů do nastaveného systému zatím sahat. I kdyby v době, kdy se dozvíme skutečnou výši rozpočtu školy, došlo k  nějakému problému, můžu změnit osobní ohodnocení pak. Ta jedna, dvě výplaty nás nezničí,“ myslí si.

A. Čvanda z Jeseníku šel s osobním ohodnocením v průměru asi o stovku dolů, ale ne kvůli tomu, že by si myslel, že bude méně peněz – vytváří prostor pro lepší diferenciaci.

Diametrálně odlišné řešení zvolila I. Šabková z Mostu. „Osobní ohodnocení jsem snížila na polovinu. Bylo nám totiž řečeno, že z loňských 8 % z objemu mezd půjdeme na pouhá dvě procenta! Z toho dosavadní míru osobního ohodnocení bych nepokryla. Nemám přitom na škole lidi navíc, pouze pokrývám tabulková místa. Z předběžných rozpočtů jsme se zděsili. Někteří ředitelé chtěli jít dokonce v osobním ohodnocení na nulu!“ popisuje neutěšenou situaci v regionu.

Nepedagogové

Ředitelé se tedy se zařazováním kantorů celkem vyrovnali, i když v rámci své zodpovědnosti každý trochu jinak. Pokud se ale zmínili o problémech, hovořili o nepedagogických zaměstnancích a jejich zařazování. Konečně, tato oblast dělala starosti i tvůrcům metodického pokynu, kvůli složitosti a šíři tohoto problému se jeho vydání o několik dní zdrželo.

I. Šabková například kritizuje skutečnost, že pro tyto pracovníky změna tarifních tříd neznamená žádné finanční přilepšení. P. Stempěn zase hovoří o diskuzi mezi řediteli, jak řešit zařazení vedoucí vychovatelky. „Někteří ředitelé se rozhodli pro 9. třídu, podle mého ale splňuje podmínku, že koordinuje práci vychovatelů – proto patří do 10. třídy,“ říká.

V Sezimově Ústí se objevil problém u zařazení jedné z kuchařek – velmi zkušené, ale nesplňující kvalifikační požadavky 5. platové třídy (Katalog prací staví dost striktně na vzdělání, připomíná P. Vaňásek). Přijali pravidlo, že pokud je pracovník starší 45 let a má odpracováno více než 15 let v oboru, je mu odpuštěno vzdělání – proto mohla být i jejich kuchařka zařazena do 5. třídy.

***

Vpád nového tarifního systému tedy školy zvládly, s různým pohledem na věc, což je právo plynoucí z právní subjektivity. Bez zajímavosti však není porovnání výsledku našeho minivzorku se slovy ministryně P. Buzkové, která slibovala 80 % učitelů 12. tarifní třídu. Na našich školách získalo tuto třídu 115 ze 139 učitelů, tedy zhruba 83 %. Zdá se tedy, že slib byl předem dobře spočítán. Počkejme si ještě, zda tomu tak bude nakonec i s 5 % ve třídě 13. a s udržením úrovně v nadtarifních složkách platu.

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz