archiv
Učitelské noviny č. 02/2004
tisk článku

Spletenec

Šéf rezortu školství, jemuž se podaří uvést v život komplexní zákon o české vzdělávací soustavě, by si zasloužil nějakou Komenského medaili. Učitelská veřejnost je totiž v této věci mírně řečeno rozháraná. Jednou proti připravovanému řešení vyskočí nějaký region, jindy odboráři, pak zase předmětová asociace nebo nespokojení vedoucí pracovníci. Jeden hájí českou tradici, druhý se zhlédl ve vyspělé Americe, třetí chce vsadit na tu či onu evropskou zkušenost. A což teprve za zmatky nastane, když vstoupí do hry politika!
Žádný z ministrů školství to ve vládě nemá lehké, protože se vždycky najde něco důležitějšího na práci, než řešit starosti vzdělávacího systému. A když je třeba udělat nějaký koaliční ústupek, není nic lepšího, než vzít si na paškál školství. Navíc jakkoli je tento rezort finančně hluboce podceněn, veřejnost změny v něm vnímá dost citlivě a pozorně. Proto je šikovné pustit se v rámci vzniku nového školského zákona do nějakých těch mediálních půtek. Obzvlášť vhodné je to v situaci, kdy té či oné straně klesají preference. Nebo když se ta či ona strana rozpadá a hrozí jí, že jejích pár desítek členů napříště nikomu nezajistí vládní účast, a to dokonce ani bez portfeje.
V takové situaci jsme právě teď. V tomto týdnu by měla proběhnout koaliční schůzka, která bude řešit spory ohledně připravovaného školského zákona, aby mohl být vládou předložen do parlamentu. To tedy dost dobře nechápu, o čem se školské špičky vládních stran dva roky bavily, když najednou padají překvapivé návrhy, aby se celý zákon začal dělat z gruntu jinak? Nebo je spíš pravda, že kdosi dříve skrčený zvedá svůj stranický prapor zviditelnění, byť na úkor toho, že nakonec k domluvě nedojde a přijetí zákona o škole se zase posune? A i kdyby nakrásně k dohodě došlo, bude to za cenu nesystémových vsuvek na poslední chvíli, které jsou důležitější pro osobní ambice vyjednávačů než pro školskou praxi? Pokud vznikne ústupkový paskvil, potěš nás pánbů. Nebo se politici dokonce zbaběle pustí do dalšího kola falešné debaty s veřejností? Pokolikáté už by se diskutovalo o tisíckrát diskutovaných věcech? Koho to ještě bude bavit?
Jestli ten současný koaliční spletenec nedojde k rozumnému kompromisu ohledně školského zákona, měl by se sám, zavčas a dobrovolně rozplést.

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz