archiv
Učitelské noviny č. 10/2009
tisk článku

PRAVIDLA INTERNETOVÉHO PROVOZU

 

Internet se stále více stává místem kolizí. Pro člověka, který nemá dostatečné zkušenosti, může být nebezpečným prostorem. Myslím, že jsme se dostali do situace, kdy je síť kybercest tak hustá, že prostě musíme mít pravidla internetového provozu, aby docházelo k co nejméně problémům. Snad není pozdě se o těchto pravidlech začít bavit a hledat jejich přijatelnou a funkční podobu.
Když dnes sedím před počítačem a se svou uživatelskou znalostí probírám maily, píši texty a prohlížím fotografie, cítím se trochu jako můj dědeček, který zažil i bitvu na Piavě. Byl dragounem a dovednost udělat figuru, jet na koni s lehkou nedbalostí, ale přitom ho dokonale ovládat, se prostě od důstojníka očekávala. Ohnivý kůň s hrdou křivkou svého krku, to byla devíza, na které mohl jezdec stavět svoje sebevědomí. Doba se už ale pomalu převracela. Mladé ženy byly okouzlovány spíš plechovým monstrem s několika koňmi pod kapotou.
Možná umím udělat u notebooku „figuru“, ale žáci základní školy by se asi při sledování mé práce shovívavě usmívali. Rozběhli by se prsty po klávesnici a za okamžik by se ponořili do stále méně fiktivního kyberprostoru podstatně hlouběji, než bych si já dovolil. S přehledem lidí, kteří se považují za vědoucí, beze strachu z možných následků, s naivitou – mně se nic nemůže stát.
Ano, s podobnou naivitou sedali za volant svých strojů první řidiči, nesvázáni pravidly, podle kterých by se měli chovat. Řekl bych, že dnešní stav je ještě horší a nebezpečnější než jízdy po cestách stavěných pro potahy. Tam aspoň každý věděl, s kým má tu čest. Kyberprostor se vyznačuje pocitem anonymity. A ta svádí k myšlence – můžu všechno, můžu dělat cokoliv, můžu být kýmkoliv. Neexistují pravidla. Je mi třináct, tvrdí někdo na chatu. A opravdu třináctiletá mu prostě uvěří.
Nastává doba, kdy je nutné ukázat na nebezpečí zneužívání anonymity internetu (bez ohledu na dohledatelnost IP adres). Kdy je třeba přinést pravidla internetového provozu, mantinely, co se smí a co ne. Jak se ale na druhé straně vyrovnat s osočením ze zavádění cenzury, což je věc u nás stále velmi citlivě vnímaná? Vždyť právě svoboda se stala synonymem pro internet. Bude to dlouhá a složitá diskuze.
RADMIL ŠVANCAR
< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz