archiv
Učitelské noviny č. 31/2012
tisk článku

BUDOU ŽÁCI NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE PROPADAT?

Informace prolétla médii někdy uprostřed prázdnin. Zpráva OECD mimo jiné doporučuje, aby ze základních škol zmizelo opakování ročníků, protože „nechat žáka opakovat ročník je finančně náročné a často i neefektivní z hlediska zlepšení výsledků vzdělávání“. Ministerstvo školství chce koncem září představit své stanovisko k celé zprávě a posléze vyvolat nad jejími závěry celonárodní diskuzi. Teprve na jejím základě chce stanovit opatření.

Teorie je jistě důležitá, ale praxe si k ní vždycky řekne své. Co to asi bude tentokrát? Je vůbec u nás toto téma tak palčivé jako v ostatních zemích? Co by se stalo, kdyby takový zákon skutečně vyšel?

Hovořili jsme s představiteli dvou asociací, které zastupují základní vzdělávání – Asociace ředitelů základních škol a Asociace pedagogů základního školství.

 

HANA STÝBLOVÁ, prezidentka Asociace ředitelů základních škol, je ředitelkou prvostupňové Základní a Mateřské školy ve Vřesinské ulici v Plzni-Božkově.

„S tím, že by děti na 1. stupni musely opakovat, se setkáváme opravdu jen výjimečně. Pokud prvňáček výrazně nestačí, může se vrátit do mateřské školy. Děti, které by mohly mít s učením problémy, tak zachytíme včas. Navíc vysoké procento odkladů tuto možnost částečně eliminuje. Nemám nic proti tomu, aby se škola snažila hledat způsoby, které slabším žákům pomohou učivo zvládnout, ale že by se na základní škole nesmělo vůbec propadat, se mi upřímně řečeno nelíbí.

Některé návrhy ve zprávě OECD jsou zajímavé. Škola by měla mít určité preventivní strategie, systém podpůrných opatření, která by zamezila tomu, aby žák opakoval třídu, pokud to není nezbytné. Uplatnit by bylo možné také návrh označit jediné možné ročníky, v nichž by žák mohl propadnout. Zpráva je popisuje jako ty, v nichž má žák dojít k základním očekávaným výstupům, u nás by to byla 5. a 9. třída. Pokud by je nenaplnil, musel by daný ročník opakovat. Ale nemyslím, že bychom na tom byli nejhůř, když nás zpráva cituje mezi těmi státy, které už nějaké prostředky omezující propadání mají zakotveny v zákoně. Totiž že žák může opakovat ročník pouze jednou na 1. a jednou na 2. stupni. Podle mého názoru je to za současné situace dostačující. Navrhované doučování, ani víkendové kurzy nejsou v nynějších finančních podmínkách realizovatelné.

Vadí mi konstatování ve zprávě, že učitelům systém opakování v podstatě vyhovuje, protože si myslí, že žákovi pomůže. Podle mého názoru se většina učitelů snaží slabým žákům pomoci. Hledá pro ně motivaci, nejvhodnější způsob učení, jedná s rodinou. Snaha ale nemůže zůstat jenom na škole. Pokud rodina a žák nespolupracují, je veškeré úsilí marné.

Zpráva také varuje před předčasnou selekcí, která se týká odchodu dětí do škol praktických a do víceletých gymnázií. Je ale otázka, jestli jsou naši učitelé dostatečně připraveni na to, aby v plně obsazených třídách byli schopni se věnovat jak nadaným, tak slabým žákům bez podpůrných opatření, např. bez asistentů pedagoga, školních speciálních pedagogů či psychologů.

Téma je to rozhodně důležité a bude nutné o něm poctivě debatovat. Uvažujeme o tom, že je zařadíme na program naší podzimní valné hromady.“

 

Jaroslav štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství, je zástupcem ředitele v Základní škole s rozšířenou výukou jazyků Pod Marjánkou v Praze 6.

„Dovedu si představit, že by děti nemohly v základní škole ročník opakovat, ostatně několik zmírňujících kroků už funguje. Ale nemyslím, že by z toho byli pedagogové nadšeni. Přece jen je u nás vžitý klasifikační řád založený na třídění znalostí a dovedností žáků a my nemůžeme zavírat oči před tím, že někteří z různých důvodů požadované znalosti, dovednosti ani klíčové kompetence nenaplní. Potom bychom se měli bavit o tom, co bude dál s dětmi, které nesplní původně státem stanovený rámec. V naší asociaci o tom poměrně často diskutujeme, protože žádnou variantu jsme zatím ve školských dokumentech nenašli.

Počítá se snad s tím, že bude žák navštěvovat základní školu, dokud si neosvojí patřičné penzum znalostí? Donekonečna to ale nepůjde, na to zákon stanovil dvě pojistky. Žák může propadnout jen jednou na prvním a jednou na druhém stupni a základní školu může navštěvovat nanejvýš do 17 let. Pokud se někdo zabývá tím, že by v základní škole nebylo možné propadnout, pak by měl napřed tento problém vyřešit. To nemůže být záležitost jedné rychlé novely, ale rozsáhlé diskuze. Zdůrazňuji, že věcné, jasně ohraničené diskuze, která bude mít jednoznačné výstupy.

Měli bychom přitom stát nohama na zemi. V některých regionech je hrozba propadnutí téměř donucovací prostředek. Nejsem toho velkým příznivcem, v naší škole vždycky hledáme, jak žákovi pomoci. Přesto přiznávám, že za určitých okolností může být opravná zkouška pro dítě prospěšná. Když rodiče pozvete na jednání výchovné komise, pochopí, že je zle. A dítě se konečně začne učit. Z praxe znám dost příkladů, kdy opakování ročníku dětem pomůže.

Měli bychom si také položit otázku, kdo je ten problémový žák? Z 90 procent to jsou méně přizpůsobiví žáci ze sociálně problematických rodin. Pak se ale ptám, proč nehledáme pro jejich nejúčinnější vzdělávání alternativní přístup. Je běžná základní škola pro ně skutečně tím nejpodnětnějším místem? Vím, že tento názor jde proti současnému trendu, který by rád nastavil obrovskou neřízenou inkluzi, která přivede do základní školy všechny děti daného věku bez rozdílu. Jenže na to chybějí základní škole podmínky. Nejen ty finanční, ale také personální. Nebylo by lepší, aby žáci, kteří si nejsou schopni a někdy také ochotni ani za speciální podpory učitelů pomoci osvojit základní vědomosti a dovednosti, navštěvovali školu, která bude pro ně vstřícnější? Jsem přesvědčený o tom, že pokud budou tito žáci pracovat ve speciálně pro ně nastavených podmínkách, přiblíží se svým vrstevníkům víc, než když s nimi budou v jedné třídě. V opačném případě bude disproporce ještě výraznější. Navíc bude ze základních škol utíkat stále více žáků do víceletých gymnázií, protože nebudou chtít mít pocit, že jsou svými spolužáky brzděni. Obávám se, že při současném stavu financování školství nikdy nedocílíme toho, abychom v běžné třídě s 26 i 30 žáky mohli dát ke každému ze slabých, dříve propadajících žáků, asistenta, který s ním bude pracovat. Na 2. stupni není možné proměnit každou třídu v každém ročníku na jednotřídku.“
Jaroslava Štefflová

< zpět do čísla
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
polartraver.jpg
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
37%
32%
31%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz
Eğer isterseniz harika seks, sesli şişli escort söyler zorunda olacak. Her insan ve her cinsel ilişki farklıdır, En uzun süredir devam eden seks ve ilişki şişli escor ev sahipliği yapan, Taksim en şehvetli vücutlara taksim escort sahip en güzel ve en seksi telekızları bulun. Kişisel fantezinizi yaşamak istiyorsanız, profesyonel bir telekız ideal bir ortaktır. ​Kalbinizde hala gençseniz ve istanbul escort güzel bir bayan arkadaş arıyorsanız, beşiktaş escort gününüzü güzelleştirmek için seksi eskort istanbul kızlarımız tarafından alın. Mecidiyeköy escort model sitesi, beylikdüzü escort bayanları ve eskort modelleri online web sitesi. Gecelik veya saatlik escort bayanlara 7/24 sitemizden ulaşabilirsiniz. taksim escort model sitesi, mecidiyeköy escort bayanları ve eskort modelleri online web sitesi. Gecelik veya saatlik escort bayanlara 7/24 sitemizden ulaşabilirsiniz. Escort bayanları bulabileceğiniz mecidiyeköy escort web sitemiz istanbul escort. Web sitesinde mecidiyeköy escort bayanlar yer almaktadır. Erotik Shop - sex shop Oyuncak Mağazası sex shop erotik seks oyuncakları sitesi olan nokta shop, lisanslı markaları ile cinsel sağlık ürünleriyle hizmetinizde. en uygun fiyat erotik shop ürünler sex shop mağazası www.noktashop.org şişli escort bursa escort istanbul escort taksim escort ortaköy escort beşiktaş escort bebek escort mecidiyeköy escort beylikdüzü escort sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop fethiye sex shop