archiv
Učitelské noviny č. 38/2004
tisk článku

Projekt nejen o odpadech

I u vás ve městě máte popelnice ke třídění odpadu, do kterých sype většina lidí odpad jak se jim zlíbí? My jsme se rozhodli, že uděláme přítrž takovémuto zacházení s životním prostředím.

I vy se snažíte, aby děti kolem vás byly ohleduplné, kamarádské, tvořivé, odpovědné a aby uměly smysluplně komunikovat? Pak vám doporučím tento celoškolní projekt, vyzkoušejte jej. I my jsme ho vyzkoušeli a setkal se s dobrým ohlasem.

V pátek ráno před školou zastavovali kolemjdoucí děti slovy: Nemáš aktovku! Vy se dnes nebudete učit? Jdete do kina? Bylo to ale jinak. Všichni se ráno sešli ve třídách. V 8 hodin začalo být ve škole jako v úle. Učitelé totiž oznámili žákům, že celé dopoledne budou pracovat ve skupinách, které vznikly náhodným výběrem. Vypadalo to následovně: např. v mé třídě 3.A se sešla skupina 18 žáků, z každého ročníku dva. Říkáte si – zmatek? Vůbec ne! Asi po pěti minutách se ti nejstarší vypravili pro nejmladší – prváky a druháky - a započala komunikace. Pohledy menších oznamovaly pýchu nad tím, že mají staršího kámoše, ti starší převzali roli patrona-pečovatele.

Seznamování ve skupině proběhlo formou otázek a odpovědí. Mladší odpovídali na dotazy typu: Kolik je nás ve skupině, nebo kolik je děvčat? Starší měli otázky těžší: Kdo je ze skupiny nejvyšší, kdo má nejmenší nohu, kdo má doma psa. Nakonec se děti představily a seznámily ve dvojicích „malý x velký“. Navzájem si vyrobily vizitky, které si připevnily na trička a mikiny. V čase svačin se školou trousily nezvyklé skupiny žáků – prváci ruku v ruce s deváťáky nebo osmáky, druháci se sedmáky.

Stěžejní činnost – třídění odpadu – zahájila motivační videokazeta NÁZEV, AUTOR – DOPIŠ!!!! Poté se žáci rozdělili do tříčlenných skupin (jeden z 1. – 3. ročníku, jeden ze 4. – 6. ročníku a jeden ze 7. – 9. ročníku) a dostali následující úkol: Nejmladší namalují popelnici a do ní příslušný odpad, prostřední vyhledají v česko–anglickém slovníku názvy v angličtině (výtvarně zapracují do popelnice) a nejstarší odpoví na kviz o třídění odpadu (nejasnosti vyhledají ve složce informací Balím, balíš, balíme a pak obaly třídíme – www.ekonom.cz).

Práce započala. První problém na sebe nenechal dlouho čekat - prváčci ani druháčci neuměli vystihnout tvar popelnice. Jejich starší kamarádi jim ochotně pomohli, některé rozhovory vháněly slzy do očí: „To jsem taky neuměl v první třídě, ale všechno se naučíš, uvidíš“. „Kdybys s něčím potřeboval poradit, tak řekni, spolu to zvládneme“. Pracovní atmosféru, nápaditost, zápal při práci i ochotu pomoci u všech zúčastněných zhodnotil na závěr vyučující.

Téměř automaticky odvedli nejstarší nejmladší k obědu, u jednoho stolu spolu poobědvali a pak se jen ozývalo chodbami : „Tak se měj v družině dobře, buď hodný!“ nebo „Ahoj a uč se, ať toho umíš tolik, kolik já…“

Co víc si můžeme přát? Jsme rádi, že se akce zdařila. Od pondělí jsme začali ve škole třídit odpad - věříme, že přispějeme k ochraně životního prostředí a doufáme, že příklady táhnou. Nezkusíte to také?

Přejeme vám hodně úspěchů.

Naděžda Hladilová,
ZŠ Albertova, Kroměříž

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz