archiv
Učitelské noviny č. 27/2013
tisk článku

PŘEKLENOVACÍ MISE

Krize na politické scéně vyústila mimo jiné do jmenování nového ministra školství Dalibora Štyse, který 11. července v úřadu nahradil Petra Fialu. Jmenování však záhy vystřídala demise nejen jeho, ale celé vlády.

Prázdninová změna

Na začátku prázdnin premiér Jiří Rusnok při výběru vhodného člověka do funkce ministra školství akcentoval, jak sám uvedl, fakt, že rezort je ve stabilizovaném stavu a Dalibor Štys je s činností úřadu dobře seznámen. „Ministerstvo pod vedením Petra Fialy připravilo několik klíčových legislativních návrhů, které bude i tato vláda dále obhajovat a pokračovat v nich. Jedná se o potřebné změny, navíc dohodnuté napříč akademickou a školskou komunitou,“ prohlásil na začátku července premiér.

Dosud ne příliš známý přírodovědec D. Štys, který od loňského listopadu pracoval na ministerstvu školství jako ředitel odboru výzkumu a vývoje, při svém jmenování do funkce uvedl, že jeho prioritou je pokračování ve stabilizaci rezortu, zajištění hladkého financování kapitoly školství do budoucna, oblast výzkumu a vývoje, maximální snaha o dočerpání stávajících eurodotací pro školství a dokončení jednání o novém operačním programu.

„Na vysokých školách bych chtěl podpořit kvalitu, a to jak tam, kde výuka bezprostředně navazuje na výzkum a vývoj, tak tam, kde se jedná především o profesní přípravu. Vysoké školy mají velkou míru autonomie, a tím i zodpovědnosti za svou kvalitu,“ poznamenal.

Zhruba toto, byť jinými slovy, a navíc i důraz na technické a jazykové vzdělávání se později objevilo i ve vládním programovém prohlášení, které však pozbylo razance 7. srpna, kdy Rusnokova vláda nezískala většinu hlasů poslanců a záhy poté podala demisi, ve které bude pravděpodobně vládnout až do předčasných voleb (samozřejmě pokud budou vypsány).

O. Hoffmannová skončila

Ještě před hlasováním o důvěře vládě však i ve školském rezortu, podobně jako třeba na dopravě, došlo k jedné významné personální změně (když nepočítáme odchod prvního náměstka ministra Jiřího Nantla, kterého nahradil Jindřich Fryč, dosavadní náměstek pro regionální školství). Z vedení České školní inspekce totiž odešla po dohodě s ministrem D. Štysem její dlouholetá šéfka Olga Hoffmannová. Podle mluvčího inspekce Libora Vacka O. Hofmannová zřejmě půjde do důchodu. 

„Pan ministr mi nabídl dohodu. Má jiný pohled na model, v jakém by inspekce měla fungovat. Chce, aby se více věnovala učitelům a jejich kvalitě,“ řekla O. Hofmannová serveru Aktuálně.cz. 

„Děkuji paní Hofmannové za její dlouholetou práci v čele České školní inspekce a přeji jí v osobním životě jen to nejlepší,“ komentoval ministr odchod O. Hofmannové. Dodal, že do čela organizace po ní přichází zkušený odborník. Tím se stal Tomáš Zatloukal, někdejší pracovník inspekce, který dosud na ministerstvu vedl odbor vzdělávání. V minulosti pracoval také jako ředitel gymnázia ve Zlíně a byl členem výboru pro kulturu a vzdělávání Evropského parlamentu. Dodejme, že T. Zatloukal byl pouze pověřen vedením inspekce, na místo jejího šéfa by mělo být co nejdříve vypsáno výběrové řízení.

Překlenovací vládnutí

Dva dny poté, co Rusnokova vláda nezískala ve sněmovně důvěru, jsme požádali ministra školství D. Štyse, aby informoval čtenáře UN o svých prioritách pro omezenou dobu několika nadcházejících měsíců. Tady je jeho vyjádření:

„Školství, výzkum a vývoj považuji za základ pro konkurenceschopnost státu i pro jeho vnitřní a morální stabilitu. Vzdělávání se mění, zejména jsou stále dostupnější informační zdroje různého charakteru a mnozí žáci a studenti s nimi přirozeně pracují. Znalost jazyků je základem pro dosažení úspěchu na úrovni odpovídající osobnímu nadání a píli. Umožňuje kritické porovnání nejširšího spektra informačních zdrojů pro přírodovědné poznání, technické inovace, výzkum a vývoj i pro budování sebevědomých občanských postojů. Proto budeme podporovat jazykové, přírodovědné a technické vzdělání.

Mojí první věcnou prioritou je propojování všech zdrojů vzdělávání, školního, mimoškolního i neformálního. Chci se zaměřit na využívání potenciálu všeho, co MŠMT financuje a řídí, a využívání těchto zdrojů pro co nejkvalitnější osobnostní i profesionální rozvoj. Propojováním školních a mimoškolních aktivit se mohou školy stát oporou rozvoje občanské společnosti. Touto cestou dojde také k efektivnějšímu využívání zdrojů poskytovaných ministerstvem školství i, například, zřizovateli škol.

Druhou prioritou je kvalita vysokých škol. Ta se odvíjí od vysoké kvality základního výzkumu, který nám umožňuje čerpat z celosvětového poznání. Znalosti uplatňují absolventi v praxi a předávají se i při společném výzkumu univerzit a firem různé velikosti. Základní výzkum a společný výzkum firem a univerzit promítneme do hodnocení a financování vysokých škol,“ uvedl D. Štys.

Brzy uvidíme, nakolik uskutečnitelná tato vize ministra školství v demisi bude – vzhledem k jeho účasti ve vládě, která bývá označována za úřednickou vládu s pouze překlenovacím mandátem.

Petr Husník

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz