archiv
Učitelské noviny č. 20/2003
tisk článku

Českokrumlovská škola jako vzor příštím optimalizacím

SESTŘIČKY A ZEDNÍCI POD JEDNOU STŘECHOU

V Českém Krumlově fungují v jednom právním subjektu studijní zdravotnické obory a učební obory zaměřené na služby a stavebnictví. Řeklo by se oheň a voda - leč zdánlivě nespojitelné, i podle vyjádření inspekce, funguje. Může být českokrumlovský model slučování obecně přijatelným způsobem optimalizace?


Škola pro region
Když se před zhruba šesti lety rozhořely první optimalizační kauzy, jedním z typických výroků té doby byl požadavek na oborou čistotu nově vznikajících subjektů. Dosavadní slepence, v nichž vedle sebe existovaly obory dejme tomu cukrářské a elektrotechnické, měly vzít za své. Argumentovalo se excesy pedagogickými, špatnou atmosférou, problémy s vybavením odborných učeben... Případ optimalizace v Českém Krumlově však nabral zcela opačný směr.
V roce 1991 tady vznikla Střední zdravotnická škola v prostorách bývalé základky. O pět let později se dostala do jedné řady se subjekty, které nesplňovaly optimalizační kritérium naplněnosti kapacity. Chyběl jí jeden ročník. Její, mohli bychom říct koaliční potenciál nebyl velký, protože v okolí žádná oborově bližší střední škola nebyla. Školský úřad sice tenkrát navrhoval jinou variantu, ale zdrávka se dohodla s vedením ISŠ ve Větřní vzdáleném asi 4 kilometry od Krumlova na společném projektu, který byl nakonec schválen.
"Účel byl zřejmý - zachovat vzdělávací nabídku ve městě, kam se dá bez potíží dojíždět z celého okresu. Šlo o vyjádření vůle obou škol a vstřícný krok vůči vzdělávacím požadavkům regionu," vzpomíná Marie Pártlová, ředitelka tehdejší zdravotnické školy i současné SZŠ a SOU. "Dnes je kapacita školy bez problémů naplněna. U většiny oborů máme dokonce slušný převis poptávky ze strany uchazečů."

Otázka číslo jedna: Kantoři.
Díky naplněné kapacitě je podle ředitelky možné optimálně a hlavně kvalifikovaně zajistit odbornou výuku v obou částech školy. "Co se týče všeobecných předmětů, snažíme se, i když jsme tu všichni pohromadě, aby pedagogové příliš `nepřecházeli`, aby například studijní a učební obory měly každý svého češtináře. Funguje to. Chceme tím držet kvalitu. Jestliže je ale výhodné zvolit opačný postup, uděláme to. Ostatně, proč by náš vynikající psycholog, který učí svůj předmět na zdravotnické školy, nemohl vést psychologii u prodavačů?" Ačkoli tu jde také o učiliště se 187 žáky, škola zajišťuje pouze teoretickou výuku a nezaměstnává žádné mistry odborné výchovy. Odborný výcvik a část odborné teorie se odehrává v několika střediscích odborné výchovy. Jednu relativní nevýhodu však toto řešení má - není kde a z čeho si přivydělat v doplňkové činnosti.

Otázka číslo dvě: Nálada mezi žactvem.
Přestože by se opak mohl zdát býti pravdou, společné studijní zázemí budoucích sestřiček a truhlářů či zedníků představuje spíš klad.
"Přítomnost děvčat evidentně kultivuje chování chlapců, i když kluci z některých oborů jsou drsnějšího ražení. Stačí se školou projít o přestávce. Problémy tohoto typu jsme vůbec nezaznamenali," říká rozhodně Marie Pátrlová.

Místní specifikum
Co o spojení nespojitelného soudí současný zřizovatel školy? Na to jsme se zeptali ředitele odboru školství Krajského úřadu Jihočeského kraje Karel Zeman.
"Hodnocení pedagogického procesu nám nepřísluší, to je věcí inspekce, ale žádné stížnosti jsme nezaznamenali. Co se týče záležitostí provozu, financování a organizace, paní ředitelka svůj nelehký úkol zvládla znamenitě a patří do skupiny těch vedoucích pracovníků, kterými bychom se mohli chlubit."
Je možné stejný model optimalizace použít i v budoucnu?
"Je to jedna z možností, ale musím připomenout, že případ Český Krumlov se liší od ostatních a je ušitý na míru zdejším podmínkám, protože ve městě a okolí existuje menší nabídka středoškolských míst než v jiných částech Jihočeského kraje. I to byl jeden z důvodů, proč bylo ještě v dobách školských úřadů rozhodnuto o sloučení. Obecně ale tento model uplatnitelný není."

Ostatní kraje s hybridy nepočítají
V malé anketě jsme obrátili na několik krajů, aby nám řekly, jestli ve svých dlouhodobých záměrech počítají se slučováním oborově zcela rozdílných škol. Odpovědi byly v podstatě totožné, a proto za všechny uvádíme pouze jednu, ze severu Moravy.
"V dlouhodobém záměru plánujeme racionalizaci škol oborově příbuzných a pokud možno i vzájemně prostupných," řekla UN náměstkyně hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Wennigerová. "Při periodických hodnoceních vedení škol jeden ředitel SOŠ a SOU z novojičínska navrhl oddělit SOU od SOŠ zaměřenou na veřejnou správu a tu spojit se zdravotnickou školou. Jde pouze o námět, o němž jsme zatím nejednali. Nepředpokládám ale, že bychom přistoupili na řešení z Českého Krumlova. Muselo by jít o mimořádnou a do nejmenšího detailu argumenty podloženou věc."

PETR HUSNÍK

< zpět do čísla
banners/1600293600_tesco_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
dekra_125x125-s.jpg
1597960800_mascotte_125 x 125.jpg
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
41%
32%
27%
evvoluce.png
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz