archiv
Učitelské noviny č. 14/2004
tisk článku

Ocenění pedagogů z Prahy 14

Vyzdvihnout zásluhy kvalitních pedagogů u příležitosti tradičního učitelského svátku a současně desátého výročí vzniku městské části se rozhodli představitelé radnice v Praze 14. Slavnostní akt předání pamětní plakety spolu s finančním oceněním probíhal stylově - obsluhy se zhostili žáci odborného učiliště obchodu a služeb. K blahopřáním se připojila i ministryně školství Petra Buzková.


Oslava Dne učitelů s datem připomínajícím narození Jana Amose Komenského bývala kdysi běžná, dnes, jak ministryně připomněla, se díky této tradici dostáváme do paradoxní situace: „V Evropě se svátek učitelů slaví na podzim. Ve školství je ale skoro všeho nedostatek, a tak můžeme mít více svátků.“ Narážela přitom zejména na největší bolest současného školství – nedostatek financí. Mezi hosty, které na úvod uvítal starosta městské části Praha 14 Miroslav Froněk, nechyběl ani radní Jan Slezák, jenž pár dní předtím oceňoval vítěze jedenáctého ročníku ankety Zlatý Ámos. „Dětí v Praze ubývá a platy se odvíjejí od toho, že na zdejších základních školách existuje přezaměstnanost – to ale není problém Prahy 14,“ řekl. Jestliže jinde jitří rodičovské emoce rušení škol pod heslem optimalizace, v Praze 14 je podle slov zástupce starosty Jaroslava Jirouška problém děti řádně umístit.

Městská část s více než 38 tisíci obyvateli, jež se v rámci nového správního uspořádání v roce 1994 vydělila z Prahy 9 a kromě starší zástavby Kyjí, Hostavic a Hloubětína zahrnuje stále se rozrůstající sídliště Černý Most, je zřizovatelem šesti základních a deseti mateřských škol. Kromě toho zde působí jedna soukromá základní škola Montessori a také zvláštní a pomocná škola, zřízená magistrátem. Ve školách i školkách zřizovaných městskou částí, jež nyní díky rozhodnutí radních dostaly mimořádnou možnost vybraným představitelům učitelského stavu rozdělit 350 000 korun, se necelé čtyři stovky pedagogů věnují zhruba 5100 dětem. Při oslavě Dne učitelů se o takových věcech ale nehovořilo. Zaznělo pár veršů a tónů, kromě přípitku samozřejmě nemohla chybět ani slova díků, proslovů však bylo minimum. Taková příležitost k setkání je vzácná, a bylo by škoda ji promarnit nad oficialitami. Akce potvrdila, že ve školství pořád ještě najdeme správné nadšence – jak potvrzují slova mladého fyzikáře Petra Maška, který byl oceněn za nestandardní přístup k výuce i k mimoškolním aktivitám s dětmi na ZŠ Vybíralova: „Někdy je to hodně náročné, ale práci s mladými lidmi mám rád - proto jsem si ji vybral.“

Ocenění ho potěšilo, stejně jako 69 dalších pedagogů z Prahy 14. Jedenáct kantorů ze základních škol může mít navíc dobrý pocit z toho, že je v anketě, která je obdobou Zlatého Ámose, jako nejlepší ohodnotili sami žáci. Radost měla i ředitelka Středního odborného učiliště obchodu a služeb, Za Černým mostem 3, Zdeňka Matoušová, jejíž žáci dostali za úkol zajistit občerstvení a obsluhovat hosty. Podle toho, co tu bylo k vidění, je zřejmé, že v téhle škole se zhruba 850 žáky, k níž v září, po sloučení se školou stejného typu z Prahy 7, přibude dalších 150 učňů, význam praktické výuky nepodceňují.

VĚRA ŠTEMBEROVÁ

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz