archiv
Učitelské noviny č. 12/2004
tisk článku

Jedeme do Egypta

V únoru cestovali žáci 6.A do starověkého Egypta. Dřív se však na nástěnce objevil zvací dopis tajemné vyslankyně nejvyššího egyptského boha RE. Z něho se dověděli podmínky, jež budou muset splnit. Mohli se stát členy vědecké skupiny, která měla za úkol hledat poznatky o životě ve starém Egyptě. Mimo jiné si museli vyřídit pas (psaný egyptským písmem), vlastnoručně vyrobit dárek k uctění bohů (aby neměli problémy při vstupu do pyramid) a také připravit si vhodné oblečení, aby se nelišili od starých Egypťanů. Před cestou ještě společně vypracovali pravidla, jimiž se budou během projektu řídit. Mezi hlavní patřilo: Zapojí se všichni, budou tolerovat druhé, nebudou si ničit výrobky, nadávat si, budou si pomáhat atd. Vesměs šlo o projevy chování, které právě tuto třídu nejvíce pálí.

Konečně nastal očekávaný den! Dárky byly obětovány bohům, vědci se zapojují do bádání. Vypočítávají počty stavebních dílů, z nichž postaví pyramidu, určují typ matematického tělesa, řeší objemy jednotlivých dílů i celé pyramidy. Počítají obvod Cheopsovy pyramidy a výsledek zapisují v tehdejší měrové jednotce - v loktech (1 loket = 52,3 cm). Matematiku, jednu z nejdůležitějších věd, zvládla většina badatelů.

Pak se setkali s tajemnou vyslankyní, která je pozvala na cestu pyramidám. Aby se vědci dostali dovnitř, museli se seznámit s hieroglyfy, rozluštit text a také jméno tajemné průvodkyně ze zvacího dopisu. Druhý úkol byl ještě zajímavější. Vzali byste si za muže svého dědečka? Tento problém musela řešit vdova po faraónu Tutanchamónovi. Vědci jí museli pomoci. Při dalším bádání objevili různé zajímavosti. Například že kdybyste rozlámali Velkou pyramidu na metrové desky 30 cm silné, postavili byste z nich zídku kolem celé Francie. I když Egypťané neměli přesná měřící pásma, největší odchylka činí na straně dlouhé 230 metrů pouhých 20 cm… 

Po přestávce pokračovalo praktické poznávání sportovních aktivit egyptských dětí. V dílnách žáci stavěli pokusné pyramidy (práci dokončí v dalších hodinách pracovních činností, pak do nich vloží sýr a budou sledovat, jestli se objeví plíseň na sýru uvnitř pyramidy dříve než na kousku mimo ni). Asi největší zájem byl o egyptskou kuchyni, v níž žáci připravovali speciální pochoutku - pečivo s pomazánkou z kečupu, koření a velkého množství česneku (Egypťané ho přidávali do jídla z důvodu prevence proti nemocem).

K závěru projektu patřilo i hodnocení. Převažovaly kladné reakce, i když se každému líbilo něco jiného. Třída se také shodla, že ne všichni plnili určená pravidla. Protože se do projektu z časových důvodů „nevešlo“ výtvarné umění, vyzdobili žáci pyramidu malbami provedenými vlastnoručně vyrobenými štětci druhý den. Teď jsme zvědaví, jak si poradí v dalším projektu s řeckou kulturou.

Tamara Dudková
ZŠ Příbor, Jičínská

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz