archiv
Učitelské noviny č. 12/2004
tisk článku

Těžký boj o místo na slunci

Jako by to naše školství bylo zakleté. Jako by nestačily problémy, které má, ještě mu přidáváme další. Mluvíme o poslání, ale přepočítáváme je na finance. Snažíme se šetřit teď, v téhle minutě, ale už nedomýšlíme, že ve svých důsledcích se dnešní úsporná opatření pěkně prodraží. Ano, mám na mysli malé školy. Pokyn ministryně školství k udělování výjimek, který od prosince irituje snad všechny, kteří mají s venkovskými školami co do činění, totiž sáhl mnohem hloub, než si to možná uvědomujeme. Ohrožuje totiž i městské školy, které nemají o žáky nouzi.

Skoro na každém novém sídlišti před lety vznikaly základní školy s 1. – 5. postupným ročníkem, aby okolním plně organizovaným základkám ulehčily nápor školáků. Na rozdíl od prosklených kolosů zaplnila mnoho neúplných škol takřka rodinná atmosféra. Prostředí příznivé pro učení i pro výchovu. Pro pěstování vztahů i zavádění netradičních vyučovacích metod. Pro nadstandardní kontakty s rodiči. Velké školy se na ně často dívaly svrchu. Jak se ty kantorky směšně snaží, jsou ve škole od vidím do nevidím. Tím spíš se „ty malé“ snažily dokázat, že si své místo na slunci zaslouží. 

Uplynulo pár let a situace se změnila. Malé školy našly svoji image a díky ní další a další žáky. Bobtnají, zatímco kolosy, které žákům nic moc nenabízejí, jsou rok od roku prázdnější. Každý sklízí, co zasel.

Jenže pozor – neúplné školy existují ve městech pouze na výjimku. Zákon totiž říká, že je-li v obci plně organizovaná základní škola, nemá vedle ní neúplná místo. Podržet ji může zřizovatel, jestliže požádá o výjimku z počtu škol.

V tomto okamžiku přijde na řadu počítání. Ne kolik spokojených žáků a tedy i rodičů která škola přitáhne. Ale proč máme mít vedle sebe poloprázdnou obrovskou školu a po strop naplněnou malou? Vždyť by je stačilo spojit! A ještě jednu budovu ušetříme. Jen málokoho napadne, co všechno tím město ztratí… Ačkoli ve zvlášť křiklavých případech si říkám, že možná právě o tu ztrátu někomu šlo. Komu by se taky chtělo mít vedle sebe permanentně nastavené zrcadlo? A což kdyby po něm ještě někdo chtěl, aby dělal totéž! Já nevím, paní kolegyně, že vám o ty děti tak jde!

Proto mi přijde nespravedlivé, že školy, o které je zájem, se musí bát, jestli pro ně zřizovatel po roce opět požádá o výjimku. Některé malé školy ji měly právě díky svým kvalitám na dobu neurčitou. Pokyn řekl: Můžete ji dostat maximálně na rok. Zato velké kolosy, kam se žáci nehrnou, jsou v klidu.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ 

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
ucebnice
1590530400_polartraver.gif
anketa
Změní krizová online výuka školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
34%
42%
23%
1591221600_tyr.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz