archiv
Učitelské noviny č. 44/2004
tisk článku

Pozdě bycha honit

Přijímací řízení na střední školy podle nového školského zákona se lidem moc nelíbí. Trnem v oku je jim zejména fakt, že zákon omezuje právo rodičů a uchazečů podat v prvním povinném kole přijímacího řízení víc než jednu přihlášku na jednu školu. Začíná se hovořit o novelách, dokonce o ústavních stížnostech...

Řekl bych, že nové přijímačky vyvolávají zbytečné vášně, protože vlastně skoro nic nového nepřinášejí. Nepřímo o tom svědčí překvapené reakce některých ředitelů základních i středních škol, kteří teprve teď zjišťují, jak to vlastně v dubnu bude, ačkoli příslušný text z návrhu školského zákona obsahující tuto změnu se svého schválení dožil už jako poměrně vousatý dokument.

Termíny i organizace zkoušek zůstávají prakticky stejné. Jsou jen spravedlivější, protože platí i pro soukromé a církevní školy, které měly v této oblasti úplně volnou ruku. A diskutované omezení počtu přihlášek v prvním kole (v dalších kolech jich může být podáno klidně tisíc) je z hlediska skutečného dopadu na žáka spíš změnou optickou než reálnou.

Vždyť stejně jako doposud si část škol naplní všechny třídy na první termín (těch pár volných míst vyhrazených pro druhé kolo bylo spíš planou nadějí než druhou šancí) a část škol se opět neobejde bez druhého kola. Vyjdeme-li z paragrafů zákona, bude nové druhé kolo (které nemusí být poslední) přehlednější než druhý termín podle starého zákona, protože žáci dostanou před jeho konáním na krajském úřadu úplný přehled volných míst, což jim umožní lépe se rozhodnout. Dřív museli všichni napoprvé neúspěšní uchazeči podstoupit druhý termín i na těch školách, o nichž už s jistotou věděli, že na nich nemají téměř šanci, a zbytečně tak ztráceli čas...

Nechci zlehčovat negativní dopady nového zákona v této oblasti seznamem pozitiv, jen bych rád naznačil, že skutečná změna se nekoná. Změna, o níž pedagogický terén skoro vůbec nediskutoval, ačkoli v jeho řadách názorové podhoubí má. Kdyby zákon respektoval moderního života běh, těžko by obsahoval tak neefektivní a nespravedlivý fenomén, jakým je tradiční přijímací zkouška, která sice není povinná, ale tvoří logickou páteř přijímání na střední školy. Učitelé a ředitelé, kteří teď volají po zavedení nějaké evropsky laděné varianty přijímání na základě úplně jiných kritérií přijímacího řízení, které by nebránily svobodné volbě vzdělávací cesty, se měli v uplynulém roce ozvat důrazněji. Kdoví, možná by uspěli. Inu, pozdě bycha honit.

PETR HUSNÍK

< zpět do čísla
banners/1598997600_uspesny-web_390x60.gif
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
1543878000_mikroskop.gif
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
38%
35%
27%
janacek_2_240x100.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz