archiv
Učitelské noviny č. 04/2005
tisk článku

Odstranila by pedagogická komora roztříštěnost ve školství?

Čas od času, většinou v dobách něčím zneklidněných, se vynořuje pravidelně otázka potřebnosti či nepotřebnosti pedagogické komory. V současnosti se objevuje možná kvůli rozčeření hladiny školskými zákony, možná i proto, že se kantořina přiblížila k tomu, jak je chápána „profese“. A ostatní profese (advokáti, lékaři a další) své komory mají. Zeptali jsme se proto:

Potřebují školy a učitelé pedagogickou komoru?


Jan Darsa, Základní škola Velké Březno

V poslední době tato otázka spontánně v diskuzích s kolegy otevřena nebyla. Nicméně pokud by se komora chápala ve smyslu dřívějších cechů – pak jestliže měli svůj cech hrnčíři, proč by jej neměli mít i kantoři? Z tohoto pohledu by určitě bylo dobré, kdyby se diskuze na toto téma mezi učiteli otevřela.

Je ale nutné, aby pedagogická komora měla svou vážnost, odbornou úroveň, aby byla respektovaná, aby se jí ministerstvo školství ptalo na názor včas a ne až následně, aby se na ní včas obracely i ostatní státní orgány, pokud řeší věci týkající se školství. Právě v této době vidím potřebnost takového profesního společenství, kdy řešíme řadu změn v souvislosti s novým školským zákonem v době, kdy nejsou hotovy vyhlášky, kdy nedostáváme dostatek informací, jak se zachovat, jak jsou jednotlivé paragrafy myšleny. Myslím, že pokud by byla taková pedagogická komora, přístup i k informacím i jejich přenos by byl jednodušší.

Problém je v tom, že ve školství již teď existuje spousta asociací – aby komora nebyla jen jednou z dalších.

Radmil Stínil, Základní škola Chuchelná

Nebylo by to špatné. Víme, že lékaři, kteří svoji komoru mají, se dokážou v případě potřeby ochrany některého svého člena semknout. Možná by vznik komory mohl přispět k větší kolegialitě ve školství. Možná by to odstranilo stav, kdy učitelé ze škol vyšších stupňů shlížejí na učitele mateřinek a základek poněkud s despektem. Je pravděpodobné, že by to semklo roztříštěnou profesní skupinu, kterou učitelé bezpochyby jsou. Komora by mohla přispět ke zvýšení profesní morálky. Přivítal bych proto vznik pedagogické komory.

Jiří Kadlec, Masarykova základní škola, Obecnice

Pedagogická komora by být měla. Řada problémů je lépe řešitelná ve velké skupině lidí. Měla by být zástupcem učitelů vůči ministerstvu školství, měla by znamenat profesní ochranu pro své členy. Měla by se podílet na profesním růstu pedagogů. Měla by garantovat odbornost svých členů.

Asi by měla být povinná – jako dobrovolná organizace by nedokázala získat dostatečnou sílu. Ani členské příspěvky by mi nepřekážely. Uvítal bych debatu na toto téma.

Petr Hanák, Speciální škola pro žáky s více vadami a Speciálně pedagogické centrum, předseda Asociace pracovníků SPC, Blansko

Pokud by se objevila potřeba pedagogické komory, pokud by lidé z praxe cítili nezbytnost jejího založení, jistě se na toto téma začne diskutovat. Myslím však, že školství zatím pedagogickou komoru nepotřebuje. V rámci SPC jsme založili profesní asociaci. Podobných profesních organizací je víc a odbornost svých členů si mohou pohlídat. Nabídli jsme se zřizovatelům, že jsme schopni a ochotni kdykoliv pomoci odbornou radou, pokud budou potřebovat.

Daniela Paková, Gymnázium a Základní škola Josefská, Praha 1

Možná by nebylo špatné, kdyby byli učitelé lépe profesně chráněni, než jsou dnes. Zvlášť v současné době, kdy ve školství probíhá tolik změn. Jestli by ale tuto profesní ochranu měla dělat pedagogická komora, nevím.

Pražští ředitelé gymnázií se scházejí pravidelně, věřím, že podobná situace je i jinde v republice. Sjednocení takových snah pod pedagogickou komoru by asi bylo dobré. Je ale otázka, zda učitelé v roztříštěnosti zájmů mnoha skupin jsou schopni se na takovém zastřešení dohodnout.

Povinnost členství, ze kterého by vyplývalo, že členem se může stát pouze člověk s definovaným vzděláním – a učit smí pouze člen pedagogické komory, by byla zajímavá myšlenka. Možná by se tak dosáhlo vysoké odbornosti – problém ale je, že v současnosti ještě nekvalifikované a neaprobované často školy potřebují, aby měl často vůbec kdo učit.

Břetislav Kábele, SOŠ veterinární a zemědělská, České Budějovice

Několikrát jsme s kolegy na toto téma mluvili. Podstatné je, jaké úkoly a jaké zaměření by měla pedagogická komora vymezené. Problém je, že zájmy učitelů na různých druzích a typech škol jsou velmi rozmanité. Něco jiného potřebuje vysokoškolský učitel, něco jiného učitel základní školy.

Určitě by bylo dobré, aby někdo hájil profesní zájmy učitelů. Ale bylo by nutné, aby bylo členství v takové komoře povinné, nebo nebylo? I v komoře veterinárních lékařů, jejíhož jednání jsem měl možnost se zúčastnit, jsem zaznamenal výrazné rozdíly v názorech jednotlivých členů na tuto otázku.

Otázka vzniku takového profesního sdružení se však měla určitě diskutovat i s otázkou povinnosti členství. Mělo by se diskutovat o jejích úkolech. Komora by se určitě měla vyjadřovat k zákonům, které se týkají pracovníků ve školství, byť nejsou vysloveně „školské“.

Luboš Chaloupka, rektor Vysoké školy J. A. Komenského, Praha

Komory si vytvořily v podstatě všechny odborné profese. Problém pedagogické profese je v její roztříštěnosti. Možná právě kvůli této roztříštěnosti by bylo potřeba přemýšlet o komoře jako o sjednocujícím faktoru. Z mého pohledu je jedním z problémů absence zákona o vzdělávání dospělých. Chybí politická vůle a schází i připomínkové místo, kde by bylo možné vést odborné debaty na podobná témata. A pedagogická komora by takovým místem být mohla.

Jde ovšem o profesionalitu takové organizace. Jejím partnerem pro jednání by muselo být ministerstvo školství, nesmělo by se ale stát, aby komora byla na MŠMT „vazalsky“ závislá. Prosazení vzniku pedagogické komory by muselo být velmi dobře promyšleno a musela by mu předcházet řada jednání s notnou dávkou diplomacie.

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/tesco_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
ucebnice
ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
termaly_losiny_10-19.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz