archiv
Učitelské noviny č. 04/2004
tisk článku

Proměna integrace v Jedličkově ústavu a školách

Společenské a legislativní změny, které proběhly po roce 1990 ve všech oblastech naší společnosti se odrazily i ve vědomí lidí v pohledu na integraci. Dnes není výjimkou, že otevřený systém ve školství umožňuje žákům se zdravotním postižením navštěvovat běžné školy a naopak. Také Jedličkův ústav a školy mění v tomto směru svoji tvář. Již nejsme uzavřený ústav, kde zdravý žák nemůže studovat. Pravdou zůstává, že nabídku komplexní péče (školy: základní škola, zvláštní škola, gymnázium, sociálně správní, obchodní škola, praktická škola tříletá, praktická škola dvouletá; ergoterapii, fyzioterapii, logopedii, volnočasové aktivity zajištěné vychovateli v odpoledních hodinách včetně využití vlastního bazénu, služby pediatra, neurologa, ortopeda a rehabilitačního lékaře) využívá většina žáků a studentů s handicapem, ale zájem o studia v rámci opačné integrace není zanedbatelný zejména na středních školách.

Toto vzájemné prolínání klientely intaktní s klientelou s handicapem má velmi pozitivní vliv na integrační proces školy i na život žáků a studentů.

Vzájemná kooperace práce, lepší poznání denních problémů v kolektivu, pomoc, ocenění výsledků druhých, společné návštěvy akcí, cestování a dlouholeté pokračující přátelství, to je největší poznání.

Pevně věříme, že bude–li nabídnuto více možností integrace oběma směry nejen ve školství, ale i v celé společnosti, jednou se dopracujeme k inkluzi.

Inkluze totiž závisí na pozitivním myšlení všech lidí, jejich pospolitosti a filozofii.

pavla Petrdlíková,
Jedličkův ústav a školy

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz