archiv
Učitelské noviny č. 20/2008
tisk článku

Učitel před osmdesáti roky

 

Zprávy o odborářských přípravách na protestní akce učitelů bývají v současném tisku velice strohé a často zjednodušované pouze na výši učitelských platů. Nízkou empatií se vyznačují taktéž politici všech stupňů, kteří si výsadní postavení učitele v systému výchovy žáka-občana vůbec neuvědomují. Pokud by tomu tak bylo, v jejich hodnocení situace by u současných vládců převážil základní fakt, že škola je prvním stykem malého občana se státem, jehož je zde učitel představitelem. Tento vztah žáky provází v průběhu celého vzdělávání. Pak by došla naplnění předvolební rétorika současného šťastného „důchodce z Vysočiny“, že nejkrásnějšími budovami měst nebudou banky, ale školy.
Druhou stranou mince, a mnohdy řádně zašedlou, je pak povinnost učitele vychovávat žáky a studenty k vztahu ke státu. I v tomto případě by si měli vládci uvědomit, jaký stupeň loajality může současný učitel ve svém sociálním a ekonomickém postavení ke státu cítit.
Tato strana mince hovoří také především o tom, které symptomy sráží prestižní postavení učitele před žáky i jejich rodiči. V prvé řadě výdělkové možnosti (od nichž se odvíjí i zájem kvalifikovaných učitelů o výkon svého povolání a kvalita vyučovacího a výchovného procesu). Toto se promítá i do psychiky učitelů. Jediný příklad stačí: Jak může zeměpisec vykládat o státech, které sám nikdy nenavštívil, žákům, kteří projeli Evropu i přilehlé části Afriky a Asie? Nevydělal si totiž na jedinou zahraniční dovolenou za deset let práce. Toto platí i o dalších učitelských profesích, zvláště na středních školách.  Dále jde o finanční podporu školství a to nejen z hlediska vybavenosti škol pomůckami, literaturou a dalšími náklady nutnými k výuce.
Pokud se vrátím k postavení učitele z hlediska sociálně-ekonomického a porovnám ho s léty dvacátými a třicátými první republiky, pak vzbudím v mladší generaci pedagogů úděs.
V době, kdy dělník vydělával mezi 1,00 Kč až 4,00 Kč za 1 hodinu, obecní policajt 2000 Kč ročně, počáteční plat finanční stráže byl 4800 Kč ročně a lesní hajný k deputátu 700 Kč ročně, pak nástupní plat učitele obecné školy byl 9000 Kč ročně. Šlo však o první z 11 platových stupňů s tříletým postupem. Zvýšení mezi stupni bylo vždy 1800 Kč. Vše bylo vázáno na výši vzdělání a složené odborné zkoušky. K odchodu do důchodu pak odborný učitel bral základní plat 27 000 Kč ročně. Pochopitelně, že středoškolští a vysokoškolští učitelé vydělávali o nejméně desítku či desítky tisíc korun ročně více. Například středoškolský profesor odcházel do důchodu s 40 000 Kč ročního platu.
Byly tu však příplatky za přespočetné hodiny (100 Kč/1 týdenní hodina), za vyučování nepovinného předmětu (200 Kč/1 týdenní hodina), příplatky za opravování písemných prací (jako 1 týdenní vyučovací hodina), stejně byla odhodnocena práce s vedením sbírkových fondů, školních knihoven, tělocvičen apod. Byly placeny i přesčasy ve výši 480 až 600 Kč ročně.
Nešlo však jen o platy. Do penze odcházeli učitelé v 60. letech. Ta se skládala z výslužného a odbytného. Do penzijního fondu platili učitelé 8 % ze svého platu. Ovšem do doby než učitel naplnil 35 let služby, pak přestával platit vůbec. Pokud odešel ze školství dříve, získal výslužné, po 10 letech 40 % základního platu a s každým dalším rokem odslouženým o 2,4 % navýšení. Po oněch 35 letech odcházel se 100% základního platu. Odbytné (při odchodu mimo resort školství) pak bylo po 5 letech rovno penzijní základně, nad 5 let jejímu dvojnásobku.
Pokud šlo o nemoc z povolání (oslepnutí, choromyslnost, ztráta hlasu apod.), bylo učiteli připočteno 10 let služby. Penzijní výslužné bylo v minimu 6000 Kč ročně, po 13 letech služby 8100 Kč ročně. Vdovy pak měly nárok na 40 až 75 % penze manžela.
Po přečtení těchto informací si pak každý může představit skutečnost, že prestiž učitele, jako zástupce státu u mladé generace, nevyrůstala jen z jeho odborných a pedagogických schopností. Nejsem pamětníkem, pokud se bude chtít čtenář hlouběji informovat, pak doporučuji práci Dr.Vítězslava Žižky, CSc.: Sociální postavení učitelů 1918-45 (Řízení školství 1-2/1999).
Luboš Zelený, středoškolský učitel v.v.,
člen Obce spisovatelů
< zpět do čísla
banners/muvs-cvut_ict_390x60.jpg
reklama
1543878000_mikroskop.gif
1604012400_polar_125x125.jpg
ucebnice
anketa
Měl by stát zavést minimální laťku úspěšnosti u jednotných přijímacích zkoušek na SŠ?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
34%
34%
32%
zkoušky nanečisto_240x100.png
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell hacklink php shell seobizde.com hacklink exproof etanj armatür okey sohbet süperbahis elitbahis uluslararası evden eve nakliyeciler süperbahis rulet masası rulet masası betboo betboo twitter betboo betboo https://www.promosyonbank.com/promosyon-kalem https://www.promosyonbank.com/promosyon-ajanda bedava canlı mac izle pancakeswap sniper bot instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al betebet anadolu casino betebet212 betebet betebet cialis bodrum escort mecidiyeköy escort viagra gabile anadolu casino