archiv
Učitelské noviny č. 40/2013
tisk článku

NUTIT DĚTI KE STUDIU UČEBNÍCH OBORŮ JE NEZODPOVĚDNÉ

Vážená paní Straková, vaše názory, uvedené v předmětném článku jsou jak scestné, tak i nezodpovědné a vzhledem k potřebám společnosti a všeobecným snahám přiblížit české školství stávajícímu rámci vývoje snad i, nebojím se toho slova, rizikové.

Vaše apely na závěry vámi uváděných výzkumů mne přesvědčily, že nemáte vůbec přehled o středním odborném školství, o poměru za každou cenu propagovaného maturitního a dále i vysokoškolského vzdělávání a reálných potřeb společnosti a uplatnitelnosti absolventů. Vaše slova znevažují velmi těžkou práci pedagogických pracovníků středních odborných škol a vedení těchto vzdělávacích institucí.

Ani nevím, kde začít. Ať už u vašeho vyjádření možnosti snížení finanční náročnosti vzdělávání při rozšíření specifikace oborů (znáte specifika odborného výcviku a rozdělení teorie a praxe?), nebo vašich souhlasných stanovisek k problému výběru střední školy, kdy v podstatě souhlasíte s tím, že většina absolventů dává přednost studiu na gymnáziu či na maturitních oborech často obtížné společenské uplatnitelnosti (uvědomila jste si vůbec problém současného systému normativního financování škol?), či pohoršování se nad tím, že absolvent tříletého oboru se neumí vyjadřovat v cizím jazyce. A váš závěr, kdy upřednostňujete zájem absolventů základních škol před zájmem zaměstnavatelské veřejnosti – to je už vyloženě tristní.

Řada odborných skupin, mnoho výzkumů, zřizovatelé, ředitelé středních odborných škol, zástupci zaměstnavatelských entit – ti všichni se snaží na základě potřeb společnosti a dlouhodobého vývoje trhu práce vytvářet přes současnou legislativní nedostatečnost a nepružnost ve školství aspoň nějaké modely, které, jak se u některých zdá, by mohly fungovat, či dokonce již několik let velmi úspěšně fungují. A to dokonce i s přes-hraničním dosahem.

A najednou je zde vaše vyjádření, které tyto snahy v podstatě neguje a ostouzí. Aneb jinak, abych více zvýraznil povrchnost vašeho článku – až budete stát s nefungujícím automobilem na rozpálené dálnici, ve voze vám v tom horku bude brečet dítě, tak vám, věřte mi, bude opravdu jedno, zda mechanik, který přijel a závadu opravil, si nebude moci vzpomenout na všechna díla Boženy Němcové. Zdaleka nepopírám výhodu širšího a vyššího vzdělávání. Ale skutečnost, kdy na gymnázia a střední průmyslové školy se dostanou absolventi základní školy, kteří mají na vysvědčeních i čtyřky, je neznámá pravděpodobně asi jenom vám.

Vítězslav Štefl,

 ředitel Střední školy stavební a technické, páteřní školy Ústeckého kraje

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz