archiv
Učitelské noviny č. 17/2013
tisk článku

UČITELSTVÍ – KAŽDÝ PES JINÁ VES

Je to na první pohled taková malá záhada: Proč je studium učitelství v naší zemi tak různorodé a proč může tolik fakult školit budoucí kantory tak rozdílným způsobem? Při bližším záběru však zjistíme, že celá věc není až tak zapeklitá. Podstata problému ovšem spočívá nikoliv v jedné, ale v několika příčinách. Jsou to nezdravá soutěž, nedostatečné sepětí s aktuální realitou a mlhavá představa zákazníka.

Jakkoliv považuji princip tržního hospodářství za jeden z nejpřirozenějších a evolučně nejosvědčenějších mechanizmů lidských civilizací, začne dělat neplechu, pokud nejsou pro danou soutěž dostatečně férově nastavena pravidla. A to se stalo všem fakultám připravujícím učitele, zejména těm pedagogickým. Nuceny se přizpůsobit konkurenčnímu boji v rámci státu, ale i v rámci svých univerzit, musely se – pokud chtěly přežít – dát cestou umění možného. To znamená, že byly nuceny v prvé řadě přistoupit na umělý a v případě učitelství nevyhovující model strukturovaného studia. Prostě udělat za tři, nebo dokonce jen za dva roky ze studenta učitele je velice a především zbytečně obtížné. A když v rámci vnitrouniverzitní soutěže pedagogickým fakultám ještě navíc konkurují i fakulty další, které dokáží výsledný produkt pořídit tak nějak bokem, důraz na kvalitu jde prostě stranou.

Fakulty se před syrovým světem uzavřely do slonové kosti. Ty pedagogické částečně, ty ostatní téměř nebo zcela. Ovšem opět nejsou primárně na vině fakulty pedagogické. Jejich chování je spojeno s celkovým dlouhodobým trendem na našich univerzitách, a to nedostatečným provázáním s praxí. Jsou však studijní obory, které si spojení s realitou vynucují doslova ve smyslu otázky života a smrti: Nenaučit se operovat na sále je rozhodně vražednější než provádění neozkoušené mentální operace na dítěti školou povinném.

Tím zmateným zákazníkem je stát. Ten je zároveň prapůvodní příčinou celého chao­su a mrhání lidským kapitálem, ať už na straně studentů učitelství, tak na straně budoucích generací. Kvalita našeho vzdělávacího systému nebude nikdy na optimální úrovni, dokud se politici nepostarají o vytvoření představy toho, jak má vypadat skutečně připravený učitel. Tento standard se pak musí přirozeně průběžně aktualizovat. Prosté. Proč tak proboha ještě žádný ministr školství či vládnoucí garnitura nikdy neučinili? To je zase na jiný komentář…          LUKÁŠ DOUBRAVA

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz