archiv
Učitelské noviny č. 13/2013
tisk článku

ŠŤASTNÝ ÚSMĚV PRO VŠECHNY

Motto: Smát se lidem s vážným postižením se nesrovnává s dobrými mravy. To se prostě nedělá. Ale smát se lidem s hendikepem jenom lehkým, a zvláště tělesně neobratným, to patří ke společenskému bontonu.

Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc.

 

Následující text je určen pedagogům, kteří se ve své profesi setkávají s dítětem s rozštěpem obličeje. Tyto děti přitahují pohledy okolí a právě ve škole mohou být terčem hloupých narážek, posměchu i šikany. Kromě rodiny jsou to učitelé, kteří mohou pomoci, aby dětská dušička zůstala neporaněná, aby z veselých a šťastných dětí vyrostli zdravě sebevědomí lidé.

„V žádném případě nechceme zasahovat do Vašich kompetencí, ale protože se pro naše děti snažíme udělat maximum, sestavili jsme tento text, který Vám může být vodítkem, jak našim dětem pomoci šťastně proplout povinnou školní docházkou. Na jakékoliv dotazy Vám rádi pomůžeme hledat odpovědi. Zároveň budeme vděčni za Vaše postřehy a zkušenosti. Kontakt na nás najdete na http://stastny-usmev.cz/,“ píše se v dopisu pedagogům.

1) Jaký může mít rozštěp rozsah

Rozštěp obličeje může být jednostranný nebo oboustranný, pouze rtů nebo izolovaně patra, ale i celkový, kdy je postižen ret, čelist i patro. Rozštěp rtů poznáte snadno, podle jizvičky nad horním rtem. Rozštěp patra vidět není, ale dítě s touto vadou může mít problémy s výslovností, může špatně slyšet. Celkové rozštěpy jsou nejnápadnější, kromě jizviček nad horním rtem mívají děti křivý nebo placatější nos, mezeru v čelisti, často bojují s výslovností. V žádném případě však tato vada nepostihuje intelekt. (Pouze je-li průvodním jevem nějakého syndromu.) Léčba rozštěpu je dlouhodobá a trvá ve většině případů až do dospělosti. Za touto léčbou děti musejí pravidelně dojíždět do rozštěpového centra v Brně nebo v Praze.

 Nechte se informovat rodiči o problematice rozštěpů (i lékaři se často ptají, co to má to děťátko na pusince), případně, prosím, nahlédněte na naše webové stránky. Informujte se konkrétně o dítěti – jeho zdravotní stav (nedoslýchavost, plánované operace, jak často musí dítě dojíždět do centra, nemocnost), logopedická náprava, citlivost na téma rozštěpu. Dohodněte se na spolupráci.

3) Jak pomoci dítěti vysvětlit svůj hendikep spolužákům

Pokud zjistíte, že spolužáci nejsou schopni dítě s jeho odlišností přijmout a dítě samo si neví rady, jak vysvětlit ostatním, proč má pod nosem jizvičky, proč špatně mluví atd., pomozte mu, prosím. Formou přiměřenou věku vysvětlete, že se jedná o vrozenou vadu, která vznikla u maminky v bříšku, kdy se nespojily části obličeje tak, jak měly, ale vše se dá báječně vyléčit, že to nakonec nebude takřka poznat. Jen je tato léčba zdlouhavá a musí být trpěliví, protože úplně poslední operace se mohou dělat až v dospělosti.

4) Ponižování, posměch, šikana

V případě, že zjistíte třeba jen náznak šikany, obraťte se, prosím, ihned na pedagogického psychologa a samozřejmě na rodiče. Případně na Linku bezpečí, která má zpracován projekt Linka bezpečí ve vaší třídě:

http://stastny-usmev.cz/sdruzeni-linka-bezpeci-a-stastny-usmev-pomahaji-detem-ktere-se-narodily-s-rozstepem-obliceje-projit-lecbou-s-usmevem/ .

5) Potíže s výslovností, nemocnost

Děti mohou ještě i ve školním věku vyžadovat intenzivní logopedickou péči a trpět i nedoslýchavostí, která bývá způsobena potížemi se středouším. Buďte, prosím, trpěliví obzvláště v začátcích učení čtení a psaní dítěte. V případě potřeby vysvětlete situaci spolužákům. Pokud dítě trpí na záněty středouší, bude pravděpodobně více než ostatní zůstávat doma i s obyčejnou rýmou. Pomozte mu dohnat zameškanou látku, dohodněte se s rodiči na možnostech domácí přípravy.

6) Snažte se předcházet ponižujícím situacím

Zde jeden skutečný příběh: V rámci hodin výtvarné výchovy měly děti za úkol namalovat spolužáka – samozřejmě si vybraly toho, který se nejlépe pozná. Co asi prožíval malý kluk, jestliže se na konci hodiny díval na 25 svých portrétů s patřičně zvýrazněnými detaily svého odlišného obličeje.

7) Přistupujte k dítěti stejně jako k ostatním

Dítěti k jeho zařazení do kolektivu i k získání sebevědomí nejvíce pomůže, budeme-li schopni k němu přistupovat stejně jako ke všem ostatním dětem. Stejně tak, jako ubližuje ponižování a posměch, může uškodit i protěžování, zbytečné úlevy a především lítost.

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz