archiv
Učitelské noviny č. 11/2013
tisk článku

Výuční list jako součást maturitního studia, Petr Husník, UN č. 8/2013

Považuji „experiment“ kombinující nově výuční list po třetím ročníku a až pak „intenzivnější“ přípravu k maturitě za nesmysl, který v konečném důsledku poškodí jak kvalitu vyučení, tak především „maturanty“ z takového slepence. Ti rozhodně budou v porovnání s jinými školami na maturitu připraveni hůře a budou mít s jejím zvládnutím velké problémy.

Jak zmiňuje v článku pan ředitel Petrovský, bylo by rozhodně lepší využít už nyní možné kombinace nejprve řádného a důkladného „pouze“ vyučení a pak případné vážné zájemce přijmout na nástavbu, kterou se ti, kteří opravdu chtějí a mají k tomu předpoklady, pořádně připraví na maturitu. Tak trochu vyučení a tak trochu maturita z uvedeného experimentu by rozhodně k prestiži absolventů nevedlo...

Podle mého názoru má existovat pořádná maturita gymnaziální (bez možnosti maturovat ze stejného předmětu ve společné i profilové části a rozhodně s povinnou matematikou i cizím jazykem) a dále maturita na střední odborné škole (tam matematika či cizí jazyk volitelně a samozřejmě i s odbornou profilovou částí) a pak už jen maturita získaná nástavbou (minimálně dvouletou) po řádném a intenzivním vyučení. Učební obor s maturitou je snaha o splnění dvou věcí, které lze jen těžko kvalitně najednou kombinovat – i s ohledem na množství škol a nízký počet žáků, a tím snižující se výběr. To není „degradace“ učebních oborů, ale naopak návrat k vážnosti poctivého řemesla, ke kterému opravdu není u většiny řemesel nezbytně nutná maturita, tu si následně může dodělat nástavbou ten, kdo o ni stojí a má k ní dost předpokladů i vůle. Podobně nic nebrání „klasickému“ maturantovi dodělat si (třeba i dálkově) vyučení.

Petr Pavlík, SOŠ Blatná

 

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz