archiv
Učitelské noviny č. 31/2004
tisk článku

Střední pedagogické školy jsou z nejhoršího venku

Slova o jejich rušení patří historii

Na počátku bylo slovo z Bílé knihy. Od té doby uplynuly zhruba čtyři roky, během nichž se kauza rušení středních pedagogických škol odvíjela jako nekonečný příběh s dobrým koncem. Dobrým pro tyto školy. Ještě loni to přitom vypadalo, že tradiční středoškolská příprava učitelek mateřských škol zmizí z české vzdělávací mapy.


Inženýři

Autoři bible českého vzdělávání, Bílé knihy, před lety navrhli, aby napříště učitelky mateřských škol získávaly kvalifikaci pouze na vysokých školách. Argumenty „pro návrh“ padaly podobné jako v diskuzích kolem studia zdravotních sester – čerstvé absolventky jsou v osmnácti letech příliš nezralé, než aby mohly odpovědně předstoupit před děti. Navíc byl již tenkrát na stole první koncept rámcového vzdělávacího programu pro MŠ, který odborníci tehdy nepovažovali za text hodný středoškoláka. A hovořilo se i o tom, že diplom by byl ideálním předpokladem pro ředitelskou funkci. V rámci pedagogického inženýrství se odborníci rozhodli změnit osvědčený model vzdělávání. Nebylo to poprvé, ani naposled.

S argumenty „proti návrhu“ ostře vystoupila Asociace středních pedagogických škol. S poukazem na německou zkušenost, kde po zavedení podobného opatření stoupla nekvalifikovanost učitelek mateřských škol. Zdálo se to být logické – vysokoškoláka na post učitele v oblasti předškolní výchovy tak snadno nedostanete, zvlášť když škola sídlí v odlehlé vesnici kdesi mezi horami.

Na frontě klid

A jaká je situace dnes? Mají střední pedagogické školy své jisté?

„Situace se více méně uklidnila. Ale nikdy nevíte, kdo a kdy se do toho zase pustí,“ řekla UN ZDENA KUTÍNOVÁ z Asociace středních pedagogických škol, ředitelka Gymnázia a SPgŠ v Liberci. A zároveň vysvětlila okolnosti.

„V katalogu prací jsou učitelky mateřských škol zařazeny i se středoškolským vzděláním. Současně ale existují i bakalářské programy na několika fakultách pro předškolní výchovu. Ty ale nejsou rozšířeny v takové míře, v jaké se to před lety jevilo. Vezměte si, že školní rok 2005-06 měl být posledním, kdy se měl obor předškolní výchovy na středních školách otevřít. Středoškolská úroveň vzdělání nebyla ani v návrhu zákona o pedagogických pracovních, což už teď naštěstí neplatí.“

Jak Z. Kutínová poznamenala, nakonec ministerstvo školství přistoupilo na diverzifikaci kvalifikací v pojetí, které navrhovala asociace. Návrh zmíněného zákona říká, že učitelem mateřské školy se lze stát po absolvování příslušného oboru střední, vyšší nebo vysoké školy.

„Určitě prošla nejlepší varianta. Ne každý, kdo se dokáže o děti postarat, má předpoklady pro vysokou školu. Navíc, práce v mateřských školách je diverzifikovaná, takže bude práce jak pro středoškoláky, tak vysokoškoláky. Platové zohlednění kvalifikovanosti bude zajištěno také.“

Výhodu vyššího vzdělání pro učitelky mateřských škol, a to nejen kvůli lepší odměně, vidí i ředitel VOŠPgS, SPgŠ a Gymnázia v Praze 6 JAROSLAV SEKOT. Na jeho škole před časem vznikl učební plán pro vyšší odborné studium tohoto zaměření. Obor sice ministerstvo školství neschválilo, nicméně ředitel Sekot se ho prý pokusí znovu obhájit.

„Obor jsme postavili na bázi modulů, aby studenti mohli získat kvalifikaci během kratšího období, než jsou klasické tři roky – jinými slovy, aby se nezdržovali společným všeobecným základem, ale věnovali se jen odbornosti.“

Optimální střední škola

Kdybychom měli „zprůměrovat“ názor terénu, tedy středoškolských ředitelů i pedagogů, kteří se věnují přípravě učitelek mateřských škol, vyšlo by nám zhruba to, co UN řekl PAVEL MATĚJOVSKÝ, ředitel Gymnázia a SPgŠ v Nové Pace.

„Ještě poměrně nedávný návrh na zrušení středoškolské přípravy byl holý nesmysl. Jsme rádi, že to takto dopadlo. Středoškolské vzdělání je naprosto nezastupitelné a žádné bakalářské studium ho nemůže nahradit - zejména v oblasti praxe. Bakalář to je teoretická příprava, ale pro nás jsou stěžejní výchovy – jazyková, literární, dramatická, hudební a tělesná. Tak proč rozbíjet systém, který funguje?“

PETR HUSNÍK

Podle návrhu školského zákona učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci

a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku předškolního věku,

b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání,

c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání,

d) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku.

 

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz