archiv
Učitelské noviny č. 16/2004
tisk článku

Školní tým nemusí být chiméra

Pokud sněmovna a posléze senát schválí vládní návrh školského zákona, začnou se školy postupně učit jak v rámci RVP vytvářet školní vzdělávací program. „Napřed ale musí školní kolektiv umět pracovat jako tým,“ upozorňují pilotní školy, které už touto zkušeností prošly. Jenže na leckteré škole může být právě tato „maličkost“ problémem číslo jedna. Na setkání PAU začínajících učitelů jsme se proto ptali:

CO BRÁNÍ TOMU, ABY VE ŠKOLE VZNIKL dobrý PRACOVNÍ TÝM?


IRENA HONZÁKOVÁ, ZŠ Roztoky u Prahy

Učím první rok, ale všímám si, co se mezi učiteli děje. Řekla bych že vytvoření správného týmu brání nejednotnost v přístupu ke vzdělávání mimo školu. Někdo je ochoten věnovat spoustu svého volného času, někdo nedá navíc ani ň, o nich se nezajímá a jede si po svém. Máme nového ředitele, který se snaží tohle všechno hodně rychle změnit, jenže on je to běh na dlouhou trať. Kolem školy i ve škole se změnilo hodně věcí, proměňuje se společnost, jiní jsou žáci i školní prostředí. Ale spousta lidí není ochota vnímat změnu a nějak ji přijmout, nechtějí se s ní poprat.

Jana FERANCOVÁ, 15. ZŠ Plzeň

V naší škole tomu nebrání vůbec nic. Ve sboru je hodně mladých lidí, které jejich povolání těší a snaží se dát dětem maximum. A potom - máme nesmírně kvalitní lidi ve vedení. Hodně nás podporují. Tady je podle mého názoru v některých školách kámen úrazu. Atmosféra školy je závislá na tom, jak se lidé ve škole cítí, což do značné míry záleží jak na vedení školy, tak na lidech, kteří tam pracují. Na vztazích, jaké se mezi nimi vytvoří.

Ředitel úplné ZŠ na vesnici (příslib anonymity)

Problémem se stávají vztahy mezi lidmi: mezi učiteli, vedením, rodiči, provozními pracovníky… Vliv má i prostředí, promítají se sem také generační problémy. Ve funkci jsem už dlouho. Když jsem přišel na školu, byli jsme všichni přibližně stejně staří. Mám štěstí, že za ty, co odcházejí do důchodu, seženu kvalifikovanou náhradu. Dokonce i muže, kteří přece jen drží víc pohromadě. Ale je to už jiná generace, s jinými zájmy, je tu větší odstup.

Hana holmanová, zš Křesomyslova, Praha

Podle mého názoru je největší překážkou, když chybí dobrá vůle. Někdy to jsou také rozdílné lidské vlastnosti, někdy určitá malost, kterou lidi nedokáží překonat. Šikovný ředitel může ovlivnit hodně, ale možná si fandím. Souhlasila bych s tím, co zaznělo před chvílí v diskuzi, že soudržnost týmu je možné zaznamenat sinusoidami. Někdy mám pocit, že všechno funguje - pak stačí málo, noví lidé, zásahy zvenčí nebo jiné objektivní okolnosti, a jsme zase dole. Takových sinusoid jsme zažili už několik. Ale teď jsme na tom, myslím, docela dobře. Snad to nezakřiknu.

DANA FIALOVÁ, gymnázium Blansko

Zásadní překážkou je neochota lidí spolupracovat, která se častěji projevuje u starší generace. Zajeté modely chování jsou pořád strnulé. Objevuje se nejen

řevnivost mezi generacemi, ale i mezi názory lidí.

JOSEF ROUS, ZŠ Masarykova, Klášterec nad Orlicí

Velice často brání vytvoření týmu pouhý fakt, že se lidi nejsou schopni spolu domluvit. Výhodou naší malé vesnické školy je, že jsme každou přestávku spolu v jedné sborovně. Ve větších školách se učitelé rozejdou do kabinetů, v práci se skoro nepotkají. Protože se nestýkají se, neumějí spolu komunikovat, tím pádem se obtížně domluví na týmové práci. U nás určitě také nějaké bariéry existují, to bychom nebyli lidi, ale protože se známe a jsme schopni spolu mluvit, jsou určitě menší. Myslím, že práce na školním vzdělávacím programu by pro nás nebyla problém.

Jsme poměrně mladý školní tým a máme plnou podporu našeho ředitele. To je dobrý vklad. 

DANA RŮŽIČKOVÁ, ZŠ Květnového vítězství 1554, Praha 4-Jižní Město

Mnohé ovlivní podmínky školy. Náš pedagogický sbor obsáhne různé věkové kategorie, škola je pavilónová. Nemáme moc času sejít se ve sborovně a debatovat, vyměňovat si zkušenosti. Vytváříme spíš menší skupinky. Ředitel nám pomáhá, snaží se nás aktivizovat, ale je to těžké. Každý má dost aktivit, pořád někam odbíháme, na dozory, na schůzku se rodiči…  Ale na druhou stranu, když máme projektové dny, tak vlastně jako týmy pracujeme. Každý měsíc u nás probíhá nějaká akce, jednou za čtvrt roku to jsou právě projektové dny. Jsou pěkné, děti baví, ale zatím to jsou jenom dny.

JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz