archiv
Učitelské noviny č. 38/2004
tisk článku

Jak 3.B putovala středověkem

Zajímavou a poutavou výuku učiva 3. ročníku si prožili na vlastní kůži žáci 3. B ZŠ Vnorovy. Motivujícím prvkem ve výuce se stalo putování středověkem, které se objevovalo ve všech vyučovacích hodinách s uplatněním mezipředmětových vztahů. I když byly úkoly plněny hravou formou, byly často velmi náročné. Při cestě bylo využito individuální i skupinové práce. Žáci si navzájem pomáhali, podporovali se a každý z nich našel své uplatnění ve skupině.

V lednu byl žákům doručen dopis od rytíře Magnona. Ten je vyzval na dlouhou a odvážnou cestu středověkem. V tomto a dalších dopisech je vždy varoval před hrozícím nebezpečím, radil jim jak se vyhnout nepříjemnostem, jak pomoci potřebným a přitom zvládnout učivo 3. ročníku.

Úkoly nebyly nejlehčí, neboť žáci museli překonat cestu močálem, vystavět nové město, které bylo zničeno po morové epidemii. Zachránit královnin život mohli jen tehdy, pokud určili správné byliny, které museli získat od lstivého Hadimršky, a když určili, kde se nemocná skrývá.

Protože nebyla ve středověku televize a lidé si museli zábavu vytvořit sami, zúčastnily se děti „středověkých turnajů“, hrály velikonoční pohádku, řešily hádanky, rébusy a poslouchaly pohádky.

Putování třeťáků nezůstalo bez povšimnutí samotného krále, který je po zvládnutí dlouhé služby pážecí a panošské pasoval na rytíře. Než však přišlo k pasování, bylo třeba překonat Nešvára Velikého. Jeho cílem bylo zničit přátelství mezi dětmi a dokonce jednoho žáka unesl. Zachránit jej mohli ostatní žáci jen společně.

Problémy se nevyhnuly ani samotnému průvodci, rytíři Magnonovi, kterého žáci vysvobodili vytvořením nového brnění, jež odpovídalo velikosti dětí.

Pasován na rytíře mohl být jen ten, kdo zjistil, kde má pasování proběhnout, včas se na místo konání dopravil a měl potřebné znalosti, např. o heraldice. Žáci si vyrobili svůj erb a jako dar pro krále vytvořili obraz vybraného středověkého člověka.

Na konci školního roku byli všichni žáci pasováni na rytíře, převzali listinu, která je zavazuje k hájení pravdy a slovně hodnotí činnost každého jednotlivce. Žáci tak prostřednictvím her zvládli učivo 3. ročníku s chutí a zaujetím.

MARKÉTA TOBOLOVÁ,
ZŠ Vnorovy

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz