archiv
Učitelské noviny č. 05/2010
tisk článku

Kde začíná péče o nadané, Jaroslava Štefflová, UN č. 2/2010

 

V titulku tohoto článku je otázka, s kterou si lámeme hlavu, co učím. Teď nám zákon umožňuje vzít do první třídy už pětileté dítě, pokud je opravdu hodně nadané, bystré, fyzicky i sociálně připravené zasednout do lavic s o rok staršími spolužáky. Posuzují to nejen kolegyně u zápisu, ale v mnohém záleží i na doporučení odborníků z poraden a dalších. Ovšem jak je naznačeno ve výše uvedeném článku, stejně existují rizika, se kterými musíme počítat. Nechci se nějak postaru přiklánět k jedině šestileté hranici pro vstup dítěte do základní školy. Ale není to často jen snaha umístit do školních lavic dítě, které by mělo nahradit nenaplněné ambice rodičů, kteří slepě ženou potomka za rychlými a mimořádnými výkony a nedbají při tom, že mu tím mohou ublížit? Určitě znáte příklad ze svého okolí, kdy se žák svou až genialitou opravdu dostával od poznatku k poznatku s nebývalou rychlostí, ale záhy vyhořel, nevydržel to tempo a všichni byli rádi, že se po několika letech udržel v průměru třídy. Často se pak dává vina škole, která prý na péči o takové talenty nemá. To je nesmysl. A pokud něco nemá, pak to nejsou odborné znalosti, ale materiální podmínky pro tak rozmanitou péči v rámci jedné „běžné třídy“ A jak správně připomíná autorka článku, často talentované dítě vyniká jen v nějakém oboru, v některých ostatních je spíš za nešiku.
Nebraňme talentům v rychlejší a bohatší cestě za novými poznatky, ale s mírou. Aby letošní novinka s pětiletými dětmi v první třídě základní školy neskončila jako módní výstřelek, který nebyl dobře připraven ani vyhodnocen. Takových trpkých zkušeností s různými „objevnými“ nápady jsme už v našem školství bohužel zažili dost. Narychlo bez promyšlení zavedenými. A pak ticho po pěšině, jako by se po nich slehla zem, nikdo se k nim nehlásí. Budeme čekat na vyhodnocení, jak se tahle novinka osvědčila.
Lenka Přibylová, Brno  
< zpět do čísla
banners/puskin-v2.jpg
reklama
ac_un_banner_19.gif
ucebnice
ucitelske_noviny_1_8_2019.gif
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
bitozeves-word.jpg
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz