archiv
Učitelské noviny č. 11/2014
tisk článku

COPAK BÝT „JENOM“ UČITEL NESTAČÍ?

Ráda bych reagovala na článek týkající se koncepce kariérního řádu. Pracuji jako ředitelka základní školy a s obavami a nevolí sleduji plánovanou reformu odměňování. Chtěla bych platit učitele za poctivou mravenčí práci, kterou kantořina, pokud ji děláte dobře, bezesporu je. Za profesionální přístup k výuce, pečlivě opravené sešity, podnětně vyzdobené učebny, za vytváření zajímavých pomůcek, za akce organizované pro děti, ne za odbornou publikační činnost, lektorování a atestace.

Vždyť přece práce s dětmi a pro děti je posláním a podstatou učitelské profese. V současné době je více než kdy dříve nutné pracovat na upevňování vztahů mezi dětmi, což se daří nejlépe při mimoškolních třídních akcích. I to, jakým způsobem učitel působí v této oblasti by mělo být jedním z kritérií, podle nichž bude oceňován. Také zapojení žáků do projektů a výborné výsledky v soutěžích by měly hrát svoji roli při stanovení částky na výplatní pásce.

Souhlasím s tím, že by učitel měl mít vysokoškolské vzdělání, nemám nic ani proti dalšímu vzdělávání učitelů. Mělo by však být zaměřeno na seznámení s novými výukovými metodami, čerpání inspirace k výuce jednotlivých předmětů, hledání cest, jak udělat hodinu zajímavější, jak zpestřit výuku, jak děti nadchnout a maximálně zapojit… Akreditovaných a kvalitních seminářů s touto tematikou je nabízeno mnoho a učitelé je rádi navštěvují. Pokud učitel, aby se zvýšil jeho plat, bude muset lektorovat, publikovat, účastnit se výzkumu a podobně, kvalita jeho práce ve škole se rozhodně nezlepší, obávám se, že přesně naopak.

Domnívám se, že kariérní systém, tak jak je navrhován, rozhodně nebude přínosem pro poctivé učitele, které zajímá právě práce s dětmi. Použijme tedy zdravý selský rozum a ohodnoťme ty učitele, kteří vidí hlavní náplň své činnosti právě v kvalitní práci se žáky ve škole, přistupují k ní zodpovědně a snaží se ji neustále zlepšovat.

Miroslava Jirečková

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz