archiv
Učitelské noviny č. 46/2013
tisk článku

Prevence je o hranicích

Každému soudně uvažujícímu člověku je myslím jasné, že zatěžovat malé děti závažnými nepříjemnostmi života dospělých je předčasné – v lepším případě zbytečné, v tom horším dokonce škodlivé. Vážné úvahy o tom, jestli s předškoláky v mateřinkách probírat už i třeba rizika plynoucí z tvrdých drog je tedy scestné! Naštěstí skuteční odborníci na primární prevenci v naší zemi před takto amatérským, ba přímo nebezpečným uvažováním jednoznačně varují. Pakliže by tedy na dveře nějaké mateřské školy zaklepal takzvaný expert na prevenci a školce nabízel, že jejich svěřence citlivě provede úskalími tvrdých drog, případně některými dalšími rizikovými jevy, měly by mu paní učitelky razantně zabouchnout před nosem. Takový samozvanec s jiskrou fanatického věrozvěsta údajné moderní prevence v oku buď sám potřebuje odbornou pomoc, nebo jde jen o snahu udělat prachsprostý kšeft.

Zvláště v primární prevenci se ukazuje, že role učitelek v mateřských školách je velice důležitá a v dnešní době takřka nezastupitelná. Právě v této oblasti se jednoznačně potvrzuje, že kvalitní předškolní vzdělávání není jen pouhým hlídáním dětí a hraním si s nimi. Tedy, přesněji řečeno, hrát si ano, ale pokud možno tak, aby se dětem předávaly a vštěpovaly základní pravidla nutná jak pro vlastní ochranu, tak pro vytvoření fungujících sociálních vazeb. Důkazem toho, že učitelky v našich mateřinkách odvádějí svoji práci velmi dobře, je mimo jiné nezpochybnitelný poznatek, že k úrazům v předškolním vzdělávání dochází jen výjimečně a prakticky vždy se jedná jen o drobná poranění. Při tak velké přeplněnosti mateřinek je to jistě úctyhodný výkon.

Nejzávažnějším negativním jevem ohrožujícím samu podstatu smysluplné prevence je však narušování tradičních norem v naší společnosti. Relativizace osvědčených autorit a důležitých pravidel je asi tou největší škodou, kterou lze v současné době na dětech napáchat. I když učitelky mateřských škol musejí být dnes a denně svědky chování dětí, které si z rodin nepřinášejí ani elementární smysl pro nutnost respektovat potřebné hranice, neměly by rezignovat. Přestože daný rodič je zastáncem takzvané liberální výchovy (nechť se dítě vychovává samo), měl by nový svěřenec hned od prvního dne pobytu ve školce poznat, že se dostal do světa, kde naopak pravidla existují a především fungují.

Pakliže to domyslíme do důsledků, nekompromisní postoj mateřské školy v otázce dodržování norem, zároveň však laskavost a také čas věnovaný výchově (který rodiče dnes často nemají nebo ani nechtějí mít), to vše spolu s využitím kvalitního preventivního programu založeného na odborných znalostech může bez nadsázky znamenat záchranu budoucí společnosti. Dítě, které potřebné návyky získá v optimálním věku, pak bude v dalším životě mnohem spokojenější a nestane se tak klientem nejrůznějších dalších programů, které jsou už za hranicí primární prevence.

Lukáš Doubrava

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz