archiv
Učitelské noviny č. 35/2013
tisk článku

SNAD KONEČNĚ SKONČILO BEZHLAVÉ ŠKRTÁNÍ

Na konci září schválila přechodná Rusnokova vláda návrh státního rozpočtu na příští rok. A odbory se zajímají, s čím budou muset bojovat v dalším roce. Předseda školských odborů F. Dobšík říká, že je při sestavování rozpočtu pro rok 2014 podstatné, že se vláda nesnažila zase bezhlavě škrtat, jako to dělal někdejší ministr financí M. Kalousek (TOP 09).

  

Ukazuje se prý, že úředníci dokážou jít jinou cestou, jen musejí dostat odlišné politické zadání. Projevuje se to i v rozpočtové kapitole školství. „Bude prý víc peněz na odměňování a snad i na rozvojové programy, které by mohly školám pomoci,“ říká F. Dobšík. Celkový objem finančních prostředků pro školství sice poklesl, ale tento pokles je skryt ve finančních prostředcích vázaných na evropské fondy. F. Dobšík poznamenává, že by to prý neměl být podle MŠMT problém, protože pokud by se podařilo zrychlit čerpání finančních prostředků z EU, je možné využít jejich část loni nevyčerpanou a zatím „zakotvenou“ v kapitole Pokladní správa, kterou ministerstvo financí slíbilo v případě potřeby uvolnit. Pokud se suma od zatím započtených peněz z EU očistí, přece jen rozpočet školství o necelá dvě procenta vzroste. Je to ale důvod k nadšení?

Podle F. Dobšíka bude kritickým místem pro příští rok hlavně zafinancování středního školství. Musí „přežít“ do doby, kdy je zaplní populační vlna, která nyní prochází základní školou. Předseda odborů chválí, že se MŠMT chystá vypsat rozvojový program pro víceoborové třídy pro „učně“ s různou specializací, což by mohlo pomoci odborným školám, pro které je praxe těchto žáků velmi drahá. Je ale otázka, jestli částka 200 milionů korun bude stačit. Rozvojových programů pro regionální školství by mělo být podle něj víc, pomáhají řešit slabá místa ve financování rezortu. Za předchozích ministrů byly obětovány snaze najít čtyři miliardy korun na platy pedagogů, což se stejně nepodařilo. Byla to neprozíravá politika, říká F. Dobšík.

Regionální rozpočet sice dostane o něco více peněz, ale ten růst je velmi velmi malý, rozhodně neřeší dosavadní podfinancování této části školského rozpočtu. A vypadá to, že veškerý růst půjde na pokrytí dvouprocentního navýšení objemu financí na platy (což ale není specifikum školství, to dostanou všichni pracovníci rozpočtové sféry). Nejedná se ani o dvouprocentní nárůst, F. Dobšík ale věří tvrzení MŠMT, že by to mělo s ohledem na rozdílné výkony v mateřských, základních a středních školách stačit.

ONIVy by měly zůstat na stejné úrovni jako letos. To zase tak dobrá zpráva není. Znamená to, že budou stagnovat zhruba na úrovni roku 2007 a pořád se z nich bude muset platit i nemocenská. Je to věc, kterou chtějí odbory změnit, nejen pro školství. Ale s touto vládou už nemá smysl o těchto požadavcích jednat, počkají, jak dopadnou volby.

Když to ale všechno porovnáme se střednědobými výhledy z doby M. Kalouska, který evidentně neměl školství v lásce a počítal s výraznými škrty v jeho rozpočtu, nedopadlo podle F. Dobšíka školství zase tak strašně. A nemusí to být zcela definitivní podoba, i když nová vláda a sněmovna asi nebude chtít dělat nějaké rozpočtové veletoče.

MŠMT prezentuje pokračování prací na Strategii 2020, jejíž součástí je i profesní růst pedagogů a kariérní řád a změna financování regionálního školství… Nevypadá to ale, že by se podařilo tyto potřebné změny zavést v příštím roce, v každém případě se s nimi v rozpočtu nepočítá. A zavádět je bez peněz nemá smysl. „Ale úředníci, kteří pracovali na těchto dokumentech, stále na MŠMT jsou, na pokyn zatím schovali dosavadní výsledky své práce do šuplíku a záleží na tom, jaký dostanou od nového vedení úkol. A u toho také chceme být,“ říká předseda odborů F. Dobšík.

Radmil Švancar

 

 

Základní údaje pro porovnání rozpočtu školství za roky 2013 a 2014

 

výdaje celkem 2013 bez EU

výdaje celkem 2014 bez EU

rozdíl výdajů 2013–2014

výdaje celkem 2013 s EU

výdaje celkem 2014 s EU

rozdíl výdajů 2013–2014

 

regionální školství 2013

regionální školství 2014

rozdíl výdajů 2013–2014

Data nezískaly UN z oficiálního zdroje.

 

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz