archiv
Učitelské noviny č. 12/2013
tisk článku

ŠPATNÝ BOHATÝ, NEBO DOBRÝ CHUDÝ?

O nezbytnosti změny způsobu financování regionálního školství se mluví už řadu let – zatím bez reálného výsledku. Systém financování je politické rozhodnutí – a zatím se nikdy nepodařilo připravit a prosadit reformu dřív, než se změnilo osazenstvo příslušných vládních křesel.

Před rokem to vypadalo, že to půjde, že se prostě hlava nehlava podaří zavést ideální školu. Ministr Dobeš však tehdy idealisticky vsadil na otevřenost a ředitelé škol odhalili chyby a nebezpečí prosazovaného systému a odmítli ho. Vypadá to, že současný ministr Fiala si z toho vzal příklad – diskuze s řediteli a učiteli tváří v tvář, bez prostředníků (zřizovatelů, odborů, asociací) zatím neproběhla, konečně, poslední informace na banneru MŠMT označeného mnohoslibně Reforma financování regio­nálního školství je z května loňského roku a informuje, že reforma byla pozastavena do doby, než bude znám rozpočet na období 2013–2014.

Zřizovatelé se shodují v tom, že nějaká změna způsobu financování regionálního školství je nutná. Způsob navrhovaný ministerstvem školství je však nijak neuklidňuje. Mají řadu výhrad – a k dobru ministerstva je nutné říci, že o nich je ochotno diskutovat. Když se ale zřizovatelé chtějí bavit o konkrétních číslech, jsou odmítnuti – prý: debatujme o systému.

Je to pochopitelné, konkrétní výši normativů pro příští rok ministerstvo říci neumí, protože nezná rozpočet. Jenže na druhé straně – jak mají říci ředitelé, že s nějakým systémem rozpisu souhlasí, když nevědí, jak dopadne právě na jejich školu? Problém je i v tom, že MŠMT nechce zveřejnit ani čísla, která zná a která by měla být východiskem – tedy minimální náklady na jednotlivá RVP. Nestálo by zato lépe pochopit slovo otevřenost?

Nadějí pro financování školství (ne pro samotnou reformu) by mohlo být stanovisko Senátu, který doporučil vládě přehodnotit zatím likvidační střednědobé výhledy rozpočtu školství. MŠMT také tvrdí, že plánované miliardové škrty nebudou, ale stoprocentně to prostě nikdo neslíbí, protože státní rozpočet drží pevně pod krkem ministr Kalousek.

Tvořit za této situace nový systém financování je těžké. Špatný systém s dostatkem peněz by asi nebyl efektivní, ale školám by se žilo líp než v dobrém systému, v němž by hynuly na nedostatečný rozpočet.          

RADMIL ŠVANCAR

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz