archiv
Učitelské noviny č. 27/2004
tisk článku

P. Zieleniecová: Unie-Czesha není u nové maturity schopna kompromisu

P. Husník, UN č. 24-25/2004


Hlavním sporným bodem nové maturity je třetí zkouška ve společné části maturity, neboť podle názoru CZESHA její přidání ohrožuje kvalitu profesní přípravy odborných škol. Článek k tomu mimo jiné uvádí: „To je obava, kterou musíme seriózně zvážit, protože kdyby se naplnila, bylo by všechno špatně. Nicméně, domníváme se, že je lichá. Odborné školy mají zhruba 40 % prostoru k rozvíjení všeobecného vzdělání…“

Jestliže se zamyslím nad těmito slovy, pak mne nutně napadne, že:

a) ÚIV se tedy zřejmě dosud seriózně nad touto obavou nezamyslel, jestliže víceméně říká, že tak bude muset učinit;

b) pokud se ÚIV domnívá, že tato obava je lichá, neznamená to, že to také ví nebo že tomu tak je. Dosud nikdo nebyl pověřen seriózní analýzou celkové náročnosti šesti maturitních zkoušek či dopadu zavedení tří zkoušek společné části na kvalitu profesní přípravy. U tak zásadního kroku jako nová maturita bych řekl, že bychom měli vědět, jaký dopad bude tato podoba mít, nestačí se domnívat;

c) nová maturita má 3 zkoušky společné části a 3 zkoušky profilové části. Z předchozího textu vyplývá, že 40 % prostoru je na odborných školách věnováno všeobecnému vzdělání a 60 % odbornému. Je skutečně logické se domnívat, že odborné školy nebudou posilovat všeobecně vzdělávací složku, že jí nadále budou věnovat jen 40 % času, když je jí věnován stejný počet zkoušek jako části profilové? Skutečně odborné školy nebudou upřednostňovat všeobecně vzdělávací složku, když ta bude pod centrálním dohledem a pod tlakem na zvýšení kvality její výuky, kdežto odborná složka nikoli? A pokud odborné školy všeobecně vzdělávací složku posílí, kde jinde vezmou potřebný prostor než v omezení odborného vzdělání?

Kéž by to byly obavy liché. Ale pro to, aby se nenaplnily, je třeba udělat víc než jen to, že ÚIV prohlásí, že se domnívá, že tomu tak nebude.

Článek říká, že nesmí dojít k tomu, aby si některá zastupitelstva začala dělat žebříčky škol podle úspěšnosti. Sice si to myslím také, ale můžeme tomu věřit? Když byla realizována Sonda Maturant 1999, nesčetněkrát nás MŠMT ujišťovalo, že výsledky sondy nebudou zveřejněny. A jak to dopadlo? Nejen, že u každé školy byly zveřejněny konkrétní výsledky, ale vytvořily se přesné žebříčky, které byly zveřejněny v celostátním tisku. Jak máme věřit, že k tomu znovu nedojde? A kdyby žebříčky nevznikly při spuštění maturity, jak víme, že za 2 až 3 roky se stanovisko nezmění a žebříčky nezačnou plnit stránky novin – například proto, že bude nutno ukázat, za co stát vlastně dává desítky milionů korun?

Článek v titulku uvádí nepravdivé tvrzení - že Unie-CZESHA není schopna kompromisu. Přitom ale právě paní ředitelka spolu s dalšími spolupracovnicemi byla přítomna na jednání letos v květnu, na kterém jsem s kompromisem přišel. Jeho podstatou bylo, aby se zatím třetí zkouška nezaváděla, maturita se zahájila s dvěma zkouškami a zároveň byly rozběhnuty analýzy dopadů případného zavedení třetí zkoušky. Na jednání zazněla další možná řešení, která jsme projednali. Poté jsme souhlasili s tím, aby se třetí zkouška zavedla s časovým posunem, MŠMT nechť zahájí zmíněné analýzy dopadů třetí zkoušky, a pokud tyto analýzy ukáží velká rizika třetí zkoušky, nechť se školský zákon novelizuje a třetí zkouška by se nerealizovala. O tom jsem paní ředitelku telefonicky informoval, avšak v té době již bylo zřejmě vše rozhodnuto jinak. Nicméně tuto verzi jako jeden ze tří pozměňovacích návrhů Unie-CZESHA předložila poslancům k projednání do druhého čtení školského zákona.

Co jiného než toto by měl být kompromis? Jak se zdá, v pojetí ÚIV je kompromis to, že řekneme „tak dobře, tak tedy třetí zkoušku zaveďte, my se s tím nějak vypořádáme“ a vše ostatní už kompromisem není.

Petr Klínský
za Unii školských asociací – CZESHA

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz