archiv
Učitelské noviny č. 23/2004
tisk článku

Obce a platy učitelů, R. Švancar, UN č. 18/2004

Nepracuji sice jako učitelka (jsem 10 let zaměstnancem městského úřadu, odboru školství, kultury, mládeže a tělovýchovy, zařazená v tarifní třídě 7), ale dění ve školství po celou dobu sleduji. V posledním roce mám pohled rozšířen i o názory dcery, která po několika krátkodobých "záskocích" po dobu nemoci v MŠ a ZŠ učí půl roku na základní škole. Je šťastná se svými žáčky, je spokojená se svým platovým hodnocením v 11. tarifní třídě, bohužel, situace se vyvíjí tak, jak se vyvíjí - ubývá dětí, lidé v důchodovém věku rádi ve školství zůstávají, roste počet učitelů, kteří z důvodů reorganizačních musejí opustit svá místa. Začátečníci jsou první, kterým přísluší s koncem školního roku vyklidit pozici. Profese učitele je navíc představováno jako jedno z nejhůř společensky doceněných. Již se nehovoří o tom, k čemu je těmto mladým lidem pedagogické vzdělání, když se zařadí mezi žadatele úřadu práce, z něhož jim zbývá jediná cesta - sezónní práce v technických službách či práce v marketu. A tak se ptám, proč ta věčná diskuze o neodpovídajícím hodnocení, o nedůstojném postavení učitele, někdy o přestárlých učitelských sborech, o nechuti absolventů nastoupit do školství, protože prý vědí, jaká strastiplná cesta je čeká, a proto dávají přednost lukrativnějším povoláním. Ptám se, jakým lukrativnějším povoláním, když úřady práce se plní i absolventy vysokých škol?

Dovolte mi ještě jeden pohled. Naivně jsem si téměř jako padesátiletá úřednice myslela, že nejlepší cestou podání žádosti o místo je písemná forma dopisu. Zkušenost ukazuje, že ředitelství škol v 99 % případů nereagují na písemné žádosti nových uchazečů o zaměstnání, slušnější případně telefonicky či e-mailem sdělí, že mají dost zájemců, že se ještě ozvou, což už opět většinou neučiní.

Anna Nováková,
Frýdek Místek

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_2_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz