archiv
Učitelské noviny č. 06/2004
tisk článku

Ministerské žebříčky?

Ministerstvo školství dokončuje přípravu ambiciozního projektu evaluace vzdělání, jehož nejviditelnější a zřejmě nejrychleji zvládnutelnou změnou, kterou by měl do systému vnést, je hodnocení žáků základních škol v 5. a 9. třídě a jeho využití pro přijímaní na střední školy.

Doposud skrývaný projekt není pro pedagogickou veřejnost žádnou novinkou, protože jeho útržky či útržky jeho idejí kolují mezi školskými asociacemi již delší dobu. Ovšem podle rčení, co je šeptem, to je čertem, to také s jeho přijetím u představitelů škol vypadá. Principiálně nejsme proti, říkají asociace, ale dodávají, počkejme si, s čím úřad doopravdy vyrukuje.

Základní školy obchází strach z toho, že jim ministerští líčí past v podobě hodnotících testů, které se mohou v rukách jejich zřizovatelů proměnit v útočnou zbraň těžkého kalibru. Proč by nemohlo být poziční číslo školy ve srovnávacích testech rozhodujícím hlediskem při optimalizaci? hrozí se mnozí.

Netvrdím, že ministerstvo školství přichystalo geniálně přesný evaluační metr a že strach školáků z jeho zneužití není na místě, nicméně projekt si pozornost v tom pozitivním slova smyslu určitě zaslouží. Ostatně žebříčků sondy Maturant anebo testů státní maturity se také všichni obávali, aby nakonec myšlenku srovnávání vzali za svou.

Handicapy centrálně zadávaných a srovnávajících testů jsou známé, přesto mohou v jisté části vzdělávacího spektra vyjádřit to nejcennější, co se může (z hlediska školy i žáka) evaluací získat, a to přidanou hodnotu v oblasti, kterou měří. Srovnání hodnocení v páté a deváté třídě a možná i během středoškolského studia proto může poskytnout zajímavé informace. A podtrhněme - informace, které všichni chceme, po kterých voláme a které dlouhé roky nedostáváme. Stačí si všimnout hladu po objektivnějších přijímačkách na střední školy, který kraje či jednotlivé školy z nouze tiší najímáním soukromých testovacích firem…

A když v testech jedna poloprázdná škola opakovaně kompletně vyhoří a druhá o dvě ulice dál a stejně bídně obsazená naopak vynikne? Může to být důvod anebo první impuls k zamyšlení o kvalitě obou škol, k jejich oprávněnému srovnání, které posléze vyústí ke zrušení té první? Ano, může být.

PETR HUSNÍK

< zpět do čísla
banners/albert_390x60px_new.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz