archiv
Učitelské noviny č. 03/2004
tisk článku

Nové Sárköziho odbory, an, UN č. 44/2003

Ve zprávě chybělo několik zásadních informací o Asociaci školských odborů – Učitelském odborovém klubu. Naším hlavním cílem není založení Pedagogické komory, ale hájení zájmů zaměstnanců, jak se na každou odborovou organizaci sluší. Pedagogická komora je jednou z priorit, ale její vznik záleží hlavně na českém parlamentu, protože se zřizuje zvláštním zákonem…

AŠO-UOK již není pouze pro učitele, ale členy nové odborové organizace se mohou stát všichni zaměstnanci resortu školství. Tedy například pracovníci pedagogických center, kteří této možnosti využili, a dnes zastupujeme jejich zájmy a usilujeme o zachování celé sítě těchto vzdělávacích institucí. Trochu mě překvapilo, že Učitelské noviny neinformovaly o podpoře, kterou jsme pedagogickým centrům vyjádřili jako vůbec první organizace. Díky naší tiskové zprávě se o této skutečnosti dozvěděla ČTK a skrze ní i další média a asociace, které rovněž vyjádřily rozladění nad tím, že ministerstvo ruší instituci, která celkem dobře funguje, plní svůj účel a z velké části se samofinancuje…

Členské příspěvky v AŠO-UOK jsou dobrovolné, všichni funkcionáři pracují pro odbory zcela zdarma a nemáme žádné placené zaměstnance. Předsednictvo se odhodlalo k tomuto kroku proto, že odbory chápeme jako součást občanské společnosti a ne jako zdroj svých příjmů a zajištění vlastní existence. To je asi základní rozdíl, jenž nás odlišuje od ČMOS PŠ, který vyplácí přes 100 profesionálních odborářů. Z hlediska učitelských platů je přitom odměna předsedy ČMOS PŠ až překvapivě vysoká – 35 000 měsíčně by si jistě zasloužil, kdyby se mu podařilo dosáhnout zlepšení postavení učitelů. Za 13 porevolučních let se toho ovšem mnoho neudělalo…

Zřejmě proto začaly vznikat konkurenční odborové organizace. Není to tak, že existují dvoje školské odbory – ČMOS PŠ a AŠO-UOK, ale nezávislých odborových organizací je celá řada. Svoje odbory mají školníci, na některých školách působí samostatné organizace s právní subjektivitou (nejznámější je asi Čtvrtečkova v Rychnově nad Kněžnou), nezávislé odbory mají i zemědělská učiliště. Všechny tyto organizace pracují pro své členy jak nejlépe dovedou. Pozná se to podle toho, že zatímco jim členové postupně přibývají, z ČMOS PŠ jich už odešla polovina a každý rok ho opouští dalších 10 000 zaměstnanců.

Myslím si, že konkurence mezi odborovými organizacemi nemůže být na škodu, pokud se k sobě chovají korektně a jsou ochotny spolupracovat. Příkladem může být Francie, země s pevnou odborovou tradicí, kde je samostatných odborových centrál mnohem více. Přesto se dokážou v důležitých momentech spojit. Více hlasů je také více slyšet. Nemám teď na mysli členskou základnu, protože ve Francii je v odborech pouze každý desátý zaměstnanec, zatímco v České republice je díky povinnému členství v ROH před rokem 1989 odborářů mnohem více. Jde o aktivitu lidí v čele odborů. Ta je ve srovnání s Francií mnohem nižší. Za ČMOS PŠ vlastně mluví pouze čtyři lidé – předseda Dobšík, pan Valenta, paní Šalomonová a právník Berka. Za AŠO-UOK dva – já a Tomáš Jurčík. Občas slyšíme názor pana Čtvrtečky nebo Váni. Myslím si, že je to málo, a doufám, že se odbory vzchopí a konečně začnou mít nějaké výsledky. Zaměstnanci ve školství na to čekají velmi dlouho a ukázalo se, že jsou ochotni za své zájmy i stávkovat. Bylo by škoda promrhat jejich energii.

RADEK SÁRKÖZI,
předseda ASO-UOK
www.volny.cz/uok

< zpět do čísla
banners/lesany_konkurz_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz